Souhlasíte?

01 / 06

Rostlinné mléko už je k dostání skoro v každé kavárně.

Přeskočit

Souhlasíte?

02 / 06

Nabídka zeleninových pomazánek je už samozřejmostí ve všech obchodech.

Přeskočit

Souhlasíte?

03 / 06

Mám ve svém okolí alespoň jednoho člověka, který dává přednost rostlinné kuchyni.

Přeskočit

Souhlasíte?

04 / 06

Počet lidí s intolerancí nebo dokonce alergií na laktózu narůstá a ti jistě ocení nabídku rostlinných produktů jako alternativu.

Přeskočit

Souhlasíte?

05 / 06

Znám restauraci, kde podávají skvělé rostlinné jídlo.

Přeskočit

Souhlasíte?

06 / 06

Jáhly, červená čočka, chřest nebo ovesné vločky? Rostlinná kuchyně znamená tisíce možností!

Přeskočit

„Chtěl jsem spotřebitelům nabídnout něco nového,“ říká Martin Jahoda o značce Pan Hrášek.

Pan Hrášek – hrachový rostlinný plátek, burger, nudličky a plátky typu Gouda nebo Čedar. Už jste je ochutnali? Výrobcem je dobře známá česká firma Emco. Proč se společnost zaměřila na rostlinnou řadu a hrachovou bílkovinu? Martin Jahoda popisuje vznik Pana Hráška, vizi a hodnoty Emca i svůj osobní pohled na rostlinné stravování.

 

Společnost založil váš otec Zdeněk Jahoda v roce 1990. Jak jste Emco vnímal jako dítě a dál postupem času?

Bylo mi deset let, když táta Emco založil, je to součást mého života. Milník nastal, když moji kamarádi začínali Emco znát. Pozoroval jsem v obchodech nabídky výrobků Emca, zpočátku omezené, postupem času zvětšující se, a sledoval lidi, jak si výrobky kupují. Občas jsem se s někým dal do řeči. Dodnes pro mě mají reakce lidí na naše výrobky velkou váhu. Motivují mě a velmi mě zajímají. Ještě více nyní v souvislosti s Panem Hráškem. Když jsou pozitivní, jsem nadšený, ale zajímá mě i negativní zpětná vazba – to jsou ty nejlepší impulzy pro vylepšení výrobků. Kvalita a chuť výrobků je pro nás s tátou velmi důležitá. Něž něco uvedeme na trh, hodně se tomu věnujeme.

Slyšela jsem, že se s otcem dál radíte, pomáháte si?

Ano, určitě. Dnes tady táta na pár hodin byl. Chtěl jsem s ním něco probrat a jako obvykle mi dal cenné rady. Když mám téma, které je důležité nebo vím, že mu rozumí víc, rád ho s ním proberu.

Jak jste se připravoval na převzetí Emca?

Žít s vědomím, že budu jednou šéfovat takhle úspěšné firmě, nebylo jednoduché. Proto jsem se snažil připravit a nasbírat zkušenosti i jinde. Na pozici, která by pro mě byla inspirující. Narážel jsem ale i na střet zájmů. Nakonec jsem uspěl v pivu. Strávil jsem pět let ve Staropramenu, který za tu dobu dvakrát změnil majitele. To pro mě bylo přínosné, protože jsem viděl, jakou hodnotu má dlouhodobost a rodinnost.

To jsou tedy největší hodnoty Emca – dlouhodobost a rodinnost?

Není nutné vidět efekt za půl roku nebo rok, důležité je, aby rozhodnutí dávala smysl dlouhodobě. Beru za svůj cíl provést Emco určitým obdobím a pak ho předat jednomu ze svých dětí tak, aby zase ono mohlo pokračovat dál a firma fungovala dlouhodobě. Díky tomu, že jsme česká firma, se zároveň snažím, abychom přispívali i českému prostředí. Další hodnotou jsou naše výrobky, na kterých nám velmi záleží.

Jakou zpětnou vazbu jste dostávali před uvedením Pana Hráška?

V Emcu hodně sázíme na interní posouzení. V rámci firmy výrobek projde třemi nebo čtyřmi úrovněmi, než ho schválíme. Proto výrobky běžně neporovnáváme s konkurenčními. U Pana Hráška jsme udělali výjimku, protože je to pro nás nová kategorie. Klíčové výrobky jsme ve výzkumu, který byl realizovaný přes výzkumnou agenturu, reprezentativně porovnali ve slepém testu vůči jednomu z konkurentů. Test nám měl poradit, na co se zaměřit v různých parametrech – chuti, vůni, podobě, struktuře. Zejména jsme se soustředili na burger, který skóroval překvapivě dobře, předběhl dokonce konkurenční výrobek. Výsledek testu byl skvělým oceněním našeho vývoje, který se doteď věnoval převážně cereáliím. Zároveň jsme si nechávali radit od ProVeg.

Jak se zrodil nápad, který vedl ke vzniku výrobků Pan Hrášek? Byl to společný konsenzus, nebo se naopak jednalo o myšlenku, kterou bylo potřeba prosadit?

Lze si klást otázku, proč se zrovna Emco pouští do rostlinných alternativ masa a sýru. Na druhou stranu vyrábíme pouze rostlinnou stravu. Zároveň jsme v Česku deset let budovali Alpro, které jsme distribuovali, stejně tak jsme byli distributorem Violife. Naše zkušenosti s rostlinnými kategoriemi jsou proto poměrně velké. Z počátku jsme měli za cíl distribuovat výrobky podobné Panu Hráškovi ze zahraničí, západoevropské značky ale neměly zájem. I to byl jeden z impulzů, proč jít vlastním směrem.

Za sebe musím říct, že mě lokálnost značky opravdu oslovila. Zároveň mě zajímá, proč jste se zaměřili na hrachovou bílkovinu.

Chtěli jsme spotřebitelům nabídnout něco nového, řekněme pokrokovějšího. V zahraničí je poměr výrobků založených na luštěninách významný a jsou značky, které se tímto směrem přímo profilují. Zároveň jsme se ptali českých spotřebitelů, zda by preferovali hrách na úkor sóji, která je dnes dominantním základem rostlinných alternativ masa. Výsledek byl jednoznačný – 63 procent lidí se vyslovilo rozhodně pro nebo spíše pro hrách. Volba hrachu se zároveň pojí i s lokálním pohledem. Pro cereálie je naší klíčovou surovinou oves, který pěstujeme asi u 30 zemědělců v Česku. A to je stav, kterého bychom rádi dosáhli i s Panem Hráškem. Tím spíše, že je hrách skvělou meziplodinou v rámci osevních postupů. Dokáže ze vzduchu získávat dusík, hnojivo, které je do půdy běžně dodáváno.

V Emcu jste si stanovili několik kategorií udržitelnosti, kterým se věnujete. Jednou z nich jsou zdravé potraviny nebo péče o půdu a krajinu. Zastupuje Pan Hrášek obě tyto kategorie?

Pro mě samotného je přínos pro zdraví hodně důležitý. Vypovídající hodnotu má porovnání nutričního profilu hovězího burgeru a burgeru Pana Hráška. Ve všech parametrech vychází Pan Hrášek buď stejně dobře anebo lépe. A to mluvíme o těch nejdůležitějších makronutrientech – bílkovinách, tucích, nasycených mastných kyselinách, cholesterolu, vláknině. Zároveň nyní připravujeme podklad pro to, jak by se naši zemědělci měli chovat k půdě. A to by se jednou mělo týkat i Pana Hráška a pěstování hrachu. Čím více do tématu rostlinné stravy pronikám, stává se pro mě zásadnější i ekologické hledisko. Třeba podíl produkce skleníkových plynů pro jednotlivé druhy potravin. Hovězí maso je extrémně náročné na produkci skleníkových plynů, a to nejen z toho důvodu že krávy produkují metan, ale také proto, že se živí rostlinou, která je jinak základní surovinou rostlinných výrobků. Plocha potřebná pro živočišnou stravu je obrovská a veškeré zavlažování je významné.

Který z produktů Pana Hráška je vaším favoritem?

Od té doby, co se rostlinným alternativám věnuji, mě velmi nadchly, kupuji i různé konkurenty a vše ochutnávám. K večeři jsem si začal dělat vlastní rostlinné burgery. Především na večeři je pro mě rostlinná strava lehčí a je mi po ní lépe. Favoritem jsou pro mě univerzální nudličky, které se dají dobře použít, rychle připravit. Nudličky spolu s plátkem, který je novější, mě oslovují nejvíce.

Co vyjadřuje vizuální identita Pana Hráška?

Vytvářeli jsme značku z nuly, mohli jsme ji pojmenovat a nakreslit, jak jsme chtěli. Přál jsem si, aby bylo jasné, že se jedná o českou značku. Jako protiklad k tomu, že je u nás v rostlinných alternativách mnoho zahraničních značek. Zároveň jsem chtěl, aby se v ní odráželo specifikum složení – proto slovo hrášek přímo v názvu. Chtěl jsem, aby značka byla otevřená a milá. Aby lidem ukazovala možnosti, které mají. Pozitivita se odráží ve žluté barvě.

Jak hodnotíte pozici Pana Hráška na trhu a další vývoj rostlinné stravy?

Zpočátku se vše odvíjí od diskusí s obchodníky. Na jednáních s nimi bylo dobře vidět, že jsme nyní v dobré fázi z pohledu distribuce – Pana Hráška najdete v Tescu, Bille, Globusu, na Rohlíku i Košíku a také při náhodných akcích v Kauflandu, Lidlu, případně Albertu. Cestu ke spotřebitelům máme a víme, že pokud Pana Hráška ochutnají, reakce na chuť bude výborná. Teď je potřeba prohlubovat známost Pana Hráška a vysvětlovat možnosti přípravy, sdílet s lidmi recepty. Všechna fakta i pocity směřují k tomu, že lidé budou chtít zvyšovat podíl rostlinné stravy. Motivace mohou být různé – zvířata, příroda/ekologie nebo zdravotní důvody. Snažili jsme se, aby byl Pan Hrášek atraktivní pro všechny spotřebitele, kteří mají motivace v jedné z těchto tří oblastí, a proto se chtějí orientovat na rostlinnou stravu.