Souhlasíte?

01 / 06

Rostlinné mléko už je k dostání skoro v každé kavárně.

Přeskočit

Souhlasíte?

02 / 06

Nabídka zeleninových pomazánek je už samozřejmostí ve všech obchodech.

Přeskočit

Souhlasíte?

03 / 06

Mám ve svém okolí alespoň jednoho člověka, který dává přednost rostlinné kuchyni.

Přeskočit

Souhlasíte?

04 / 06

Počet lidí s intolerancí nebo dokonce alergií na laktózu narůstá a ti jistě ocení nabídku rostlinných produktů jako alternativu.

Přeskočit

Souhlasíte?

05 / 06

Znám restauraci, kde podávají skvělé rostlinné jídlo.

Přeskočit

Souhlasíte?

06 / 06

Jáhly, červená čočka, chřest nebo ovesné vločky? Rostlinná kuchyně znamená tisíce možností!

Přeskočit

Čím dál více lidí ochutnává rostlinné alternativy, ukázal průzkum InsigtLab

V květnu tohoto roku se konal průzkum vytvořený společností InsightLab a magazínem Zboží a prodej mezi českou populací, který se týkal rostlinných alternativ mléčných výrobků. Společnost InsightLab zajímalo, jak moc mají Češi povědomí o existenci rostlinných alternativ mléčných výrobků. Tento výzkum zpracoval InsightLab pro magazin Zboží a prodej a vedl se na reprezentativním vzorku populace lidí o velikosti N=583, přičemž se jednalo o skupinu lidí ve věku od 15 let. Respondenti odpovídali na pět otázek různého typu, jako například, zda znají rostlinné alternativy, zda by rádi takový výrobek vyzkoušeli, které z typů mléčných výrobků v rostlinné variantě vyzkoušeli nebo jak by srovnali alternativy a klasické mléčné výrobky.

Z výsledků samotného průzkumu vyplynulo, že lidé mají o rostlinné alternativy mléčných výrobků stále větší zájem, protože obecně z dat vyplývá, že o povědomí o alternativách má 49 % dotázaných spotřebitelů, což je skvělá zpráva, kterou Rostlinně moc rádo sděluje.

U rostlinných alternativ mléka se ukázalo, že je vyzkoušelo nejvíce dotazovaných respondentů (73 %) a to převážně lidé ve věku 15-29 let (89 %). Podobně na tom jsou i rostlinné jogurty, které vyzkoušelo 62 %. O třetí místo se dělí sýry a máslo (obě kategorie shodně 52 %). Ale protože čísla nejsou všechno, InsightLab zajímaly i důvody, kvůli kterým lidé volí koupi těchto produktů. Z odpovědí respondentů vyplývá, že jedním z nich je způsob zpracování a výroba. Pro 63 % respondentů jsou tyto produkty díky svému zpracování a výrobě ekologičtější oproti běžným mléčným produktům. Spotřebitelé uvedli ale i další důvody, patří k nim například nižší obsah tuků (to uvedlo 80 %), nižší obsah přírodních cukrů (66 %), nebo i fakt, že obsahují méně kalorií (77 %).  Kromě toho je mezi spotřebiteli silná víra, že tyto alternativy jsou potraviny budoucnosti (64 %). To, že neobsahují laktózu, a proto jsou zdravější si myslí 72 % spotřebitelů starších 65 let a výš.

S alternativami mléčných dezertů a zmrzlin má zkušenost třetina dotázaných spotřebitelů. Znovu se jedná převážně o kategorii lidí ve věku 15-29. Co ale zatím moc neuspělo, jsou rostlinné kefíry, smetana nebo šlehačka. To může být zapříčiněno nabídkou, která zatím není tak široká, a proto někteří zákazníci zatím nenašli produkt, který by jim chuťově vyhovoval. Ale firmy už si začínají uvědomovat, jaký potenciál tyto alternativy mají. Už teď je vidět, jak nabídka rok od roku roste, a proto nás určitě v budoucnu čeká plno nových a chutných produktů.

Nicméně spotřebitelé kromě výhod uvedli i nevýhody. Patří k nim hlavně to, že mnoho alternativ obsahuje sóju, která je alergenní, což jako nevýhodu uvedlo 57 % dotázaných. Dobrou zprávou je, že se mnoho alternativ nevyrábí pouze se sóji, ale také například z obilovin a ořechů.

Další nevýhodou, kterou respondenti (konkrétně 54 % z nich) uvedli, je horší chuť. S tím ale také souvisí menší nabídka na trhu, takže je zde určitě velký potenciál pro firmy a dodavatele, aby přicházeli s novými a lepšími produkty a získali si tak více spotřebitelů.

Důkazem, že rostlinné alternativy jsou produkty budoucnosti je i to, že u spotřebitelů, kteří rostlinné alternativy neznají a kterým tyto produkty byly představeny, jich pětina uvedla, že by měla zájem je vyzkoušet. Nejvíce zabodoval rostlinný jogurt, který by vyzkoušelo až 90 % spotřebitelů. Dále by rádi vyzkoušeli máslo (77 %) a samozřejmě i zmrzlinu (75 %).

Na závěr stojí za zmínku říct, že poptávka trvale roste a lidé čím dál tím více volí rostlinné alternativy mléčných výrobků, a to z různých důvodů. Pokud chceme více rostlinných alternativ, je určitě důležité podporovat firmy a značky, které je vyrábí. Motivuje je to k rozšiřování nabídky a určitě se jim to vyplatí, jelikož toto odvětví má bezpochyby budoucnost a bude jenom vzkvétat. V celé Evropě je vidět, že rostlinné alternativy jsou trendy a tomu odpovídá i každoročně velký meziroční růst (více v článku o rostlinných alternativách v Evropě). Zákazníci mají zájem o rostlinné alternativy a touží po více chutných produktech, takže se firmam určitě vyplatí přicházet s novinkami a zlepšovat a inovovat výrobní postupy. Jednoduše řečeno, toto odvětví má velký potenciál pro růst a zaslouží si pozornost.