Souhlasíte?

01 / 06

Rostlinné mléko už je k dostání skoro v každé kavárně.

Přeskočit

Souhlasíte?

02 / 06

Nabídka zeleninových pomazánek je už samozřejmostí ve všech obchodech.

Přeskočit

Souhlasíte?

03 / 06

Mám ve svém okolí alespoň jednoho člověka, který dává přednost rostlinné kuchyni.

Přeskočit

Souhlasíte?

04 / 06

Počet lidí s intolerancí nebo dokonce alergií na laktózu narůstá a ti jistě ocení nabídku rostlinných produktů jako alternativu.

Přeskočit

Souhlasíte?

05 / 06

Znám restauraci, kde podávají skvělé rostlinné jídlo.

Přeskočit

Souhlasíte?

06 / 06

Jáhly, červená čočka, chřest nebo ovesné vločky? Rostlinná kuchyně znamená tisíce možností!

Přeskočit

„Člověk vidí, že to doopravdy někam vede,“ aneb co dělalo Rostlinně v roce 2020

Rok 2020? No uf. Ještě že nepřiletěli mimozemšťani, jak prorokovalo spoustu memes na mým facebooku. Na začátku roku nikdo z nás nemohl čekat, jak tenhle (jednou určitě) legendární rok bude probíhat. No a v časech pandemie, karantén, PSŮ atd. zažilo Rostlinně druhý rok své činnosti. Co jsme všechno dělali a kdo se na našich aktivitách podílel? Uvařte si oblíbený čaj a začtěte se do rostlinné kroniky roku 2020…

Kam chodit nakupovat a kam ne?

Začali jsme zhurta – v půlce ledna jsme publikovali průzkum supermarketů podle dostupnosti rostlinných produktů. Celkem dvacet hrdinů v pěti městech napříč republikou korzovalo mezi regály supermarketů a zapisovalo si do tabulek rostlinnou nabídku. Koordinaci i analýzu našeho průzkumu měl na starost náš superman Vítek: „Za největší úspěch považuji, že vítěz prvního ročníku vzal dosud neznámé hodnocení seriózně a využil to ve své marketingové komunikaci. I většina ostatních to vzala vážně a s radostí sleduji, jak rostlinné produkty postupně přibývají v nabídce. Věřím, že i naše hodnocení tomu napomohlo. Jako největší překvapení vnímám situaci, kdy řetězec na posledním místě, který ani pořádně neměl tofu v sortimentu, nabídl veganské mleté. Celé hodnocení bylo jen o partě nadšených lidí, kteří chtějí měnit svět. I když to v tomto případě znamenalo dlouhé hodiny pročítání složení na krabicích, což nevypadá na první pohled tak hrdinsky jako vracet želvy zpátky do moře. Takže potlesk všem! Jak asi dopadne další průzkum? Změní se pořadí supermarketů v žebříčku? Jsem zvědavá!

 

Který rostlinný produkt si češi nejvíce oblíbili? 

Od půlky března do půlky dubna jsme otevřeli druhý ročník ankety o nejoblíbenější rostlinný produkt roku. Nominovali jsme ty největší game changery, kteří v loňském roce přišli na český trh, zahájili jsme hlasování a napsali médiím, aby nám pomohla o hlasování dát vědět veřejnosti. „S medializací produktu roku jsem spokojený. Zájem o téma měly zejména servery zaměřené na byznys a potraviny, takže se informace dostala tam, kde o ni ze strany čtenářů byl skutečný zájem. Třešničkou na dortu byl článek o vítězi na serveru Refresher, který zase oslovil mladší publikum a z toho jsem měl radost, říká náš PRista Ivo. Hlasování se zúčastnilo 6 000 lidí a zvítězilo veganské mleté Next Level Hack z Lidlu. Schválně, kdo vyhraje ve třetím ročníku ankety!

Lidé, čtěte!

Lockdown nakonec trval tak dlouho, až jsme se rozhodli začít s bloggováním. Tým se nám rychle rozrostl na sedm psavců, kteří na blog pravidelně přispívají a celou naši rostlinnou redakci diriguje editorka Josefína: „Každý článek je důvodem k oslavě. Podívejte se třeba na Seznam rostlinných restaurací – jeden z nejsledovanějších a stále aktualizovaných příspěvků je mapou pro ty, kteří loví v moři restaurací tu pravou rostlinnou. Mám radost z lokálek, které co měsíc přinášejí chytré a vtipné čtení o sezónních sklizních. Každý další živý rozhovor, erudovaný návod pro baristy, či ambasadorské vhledy do lokálních podniků po celé republice, mi dodávají pocit, že to dává smysl. Jsme vidět, jsme čteni, jedeme na plný!

 

Like, share, comment & inspire

Kromě blogu inspirujeme i na sociálních sítích, což asi není žádná novinka. Facebook, Instagram, Linkedin nebo Youtube?

Jsme všude! Naše sociální sítě tvoří skvělá parta kreativců, kteří vymýšlí recepty, fotí jídlo, vyhledávají články, připravují stories a nebo třeba zvou osobnosti do Křesla pro hosta. To má na starost naše instahvězda Venda: Křeslo pro hosta je taková naše instashow, pod kterou si můžete představit takeover našich instastories inspirativními lidmi ze světa Instagramu. Každý týden se tak naši fanoušci mohou těšit na pondělí, kdy náš Instagram ovládne někdo nový, kdo je rostlinné kuchyni otevřený a baví ho. Pozvání už přijala například biatlonistka Markéta Davidová, herečka Michaela Mauerová nebo například basák kapely Skywalker Tom Rothschild.

Samotné Křeslo vnímám velmi pozitivně, protože zveme lidi, kteří jsou rostlinné stravě nakloněni. To znamená, že jim tak dáváme možnost ještě více s ní pracovat a dozvědět se o ní. Stejně tak to je pro jejich fanoušky, protože náš host vždy u sebe na profilu sdílí, že v pondělí spravuje účet Rostlinně. Křeslo je tedy takové každotýdenní uvítání nových fanoušků u nás na profilu. 

Kolik měl rok 2020 pondělí? 52! Takže i tolik hostů jste v Křesle mohli vidět. Wow, Vendo! Máte tipy, kdo by se v křesle měl objevit v roce 2021? Dejte nám vědět do DM!

 

Pumpkin spice latté s ovesným? Není problém!

Protože s rostoucí poptávkou po rostlinných produktech je potřeba začít rozšiřovat nabídku, rozhodli jsme se omrknout, jak to mají kavárenské řetězcePo průzkumu rostlinného sortimentu v supermarketech jsme se vrhli na další srovnání. Koordinace se znovu ujal Vítek, průzkumníci zase vyrazili do terénu a já před nimi smekám! Bez vás by prostě nebylo Rostlinně! A co k průzkumu kaváren říká Vítek?

Jako úspěch vnímám mediální zájem, který se tím podařilo vyvolat. A opět se výherce rád pochlubil získaným oceněním, což mi dává důvěru v to, že dělat hodnocení má smysl a berou nás vážně. Překvapily mne různé reakce řetězců při sběru dat. Už to nám zlehka ukázalo, kdo je v tomto businessu progresivní a kdo se soustředí na jiné oblasti. Jinak bylo tohle hodnocení větší zábava, člověk zašel posedět do kavárny, dát si kávu a přečíst nabídku. No nezní to fajn?

 

Rozhodně!

 

Máte na menu něco pro vegany?“

Další hromadu práce udělala naše rostlinná parta, která se věnuje oblasti gastronomie. V roce 2019 jsme publikovali průvodce pro restaurace, který pomáhá s rozšiřováním jídelních lístků o 100% rostlinnou nabídku. V letošním roce jsme začali s distribucí nálepky TADY SE NAJÍM ROSTLINNĚ.

Nálepka označuje podniky, ve kterých najdeme alespoň jedno plnohodnotné jídlo (tzn. ne salát a hranolky), a tak už na prahu dveří poznáte, že se uvnitř najíte podle své preference. 

 

Taky jsme se zaměřili na rozšiřování týmu, který restauracím se zaváděním rostlinné nabídky na menu osobně pomáhá. Máme ambasadory napříč republikou a o jejich práci krásně mluví ambasadorka Žaneta: Za mě a Havířov vidím fakt progres. Během minulého roku při obvolávání restauratérů tady u nás, daleko od Prahy, o Rostlinně nikdo neslyšel a po 3/4 roce došlo k tomu, že se majitelé sami začali ozývat a chtěli se přidat nebo pomoct se zařazením rostlinných produktů. 

Myslet si, že zařadit jedno rostlinné jídlo do stálé nabídky je snadné … ale opak je pravdou. Je tam pár bodů pro restauratéry, které je třeba vyřešit, a ne každému se do toho chce. 

Můj první zážitek byl, že restauratér zařadil rostlinné mléko ke kávě. Pamatuji si tu radost, že tahle malá změna je čistě má zásluha, a ten pocit byl senzační, a to nehledě i na zážitky, kdy majitelé jsou šťastní, že jsme se jim ozvali a můžou mít naši nálepku Tady se najím rostlinně nebo dokonce když volají, že chtějí naši nálepku, protože ji viděli u konkurence. Prostě top pocit, kdy člověk vidí, že to doopravdy někam vede.

A proto u Rostlinně budu tak dlouho, dokud mléka nebudou k dispozici všude a dokud většina restaurací nebude mít alespoň jedno stálé rostlinné plnohodnotné jídlo.

 

Konference Plant-Powered Perspectives 2020

Pomoct při rozvoji rostlinného trendu v ČR bylo hlavním posláním první české byznys konference zaměřené na rostlinné trendy. Kdo na říjnovém eventu přednášel a jak akce probíhala se můžete dočíst v samostatném článku. A jak na to kouká Veronika, koordinátorka konference? 

Rok 2020 byl náročný pro všechny po všech stránkách a lhala bych, kdybych řekla, že v případě konference Plant-Powered Perspectives tomu bylo naopak. Naplánovat tak velkou akci, která v našich končinách neměla obdoby, nebyla ve světle neustále měnících se podmínek a nařízení procházka růžovým sadem. Konference Plant-Powered Perspectives se stala milníkem na cestě k rostlinné budoucnosti u nás a jsem vděčná, že jsem se na tom mohla podílet s týmem tak skvělých lidí.

 

Konferenční zákulisí – moderátoři networkingů Maky & Vítek

 

Jsme spolu!

A to mě neustále dojímá. Když jsme s hrstkou statečných v únoru 2019 Rostlinně spouštěli, netušila jsem, jak rychle to všechno půjde a kolik úžasných lidí na cestě potkám. Rostlinně je venku skoro dva roky a pracuje na něm přes padesát lidí napříč ČR a ještě dál (máme členy týmu i v Anglii, Dánsku a Holandsku!). 

Dobře víme, že naše práce je maraton a ne sprint, a myslíme i na odpočinek. Potkáváme se na veganských eventech, pořádáme společná promítání, když je lockdown, tak tlacháme přes google meet, a v létě se občas potkáme na piknik nebo grilovačku a společně ochutnáváme rostlinné novinky. 

A když jsou otevřené podniky, tak v Praze pořádáme společné týmové večeře, které má pod palcem naše happiness managerka Eliška: Rostlinné večeře pořádám 1x za 14 dnů, je to skvělá příležitost se v klidu sejít, probrat nejen Rostlinná témata nebo se prostě se jen vidět. Řešíme nové podniky, akce, merch. Pokaždé vybírám podnik, který je nový, nebo kde jsme ještě nebyli. Sfoukneme tak dvě mouchy jednou ranou. Dáme si dobré jídlo a probereme spolu, co potřebujeme 🙂 Je to pro nás „Rostliňáky báječná forma, jak spojit příjemné s užitečným. Největší zážitek pro mne byla návštěva restaurace Shromaždiště a jejich nezapomenutelné výpečky. Dál pak vynikající bowls v https://www.mlsnakavka.cz/. Pokaždé se na naše úterní setkání těším, až se všichni uvidíme.

 

Ochutnáváme Lunter novinky a ManaBurger na společné grilovačce

 

… Miluju!

 

Ohromně se těším na třetí rok Rostlinně a zvu Vás ke společné práci. Staňte se ambasadorem/ambasadorkou, přispívejte na naše sociální sítě, staňte se naším bloggerem nebo grafikem (pište mi na budoucnost@rostlinne.cz), anebo jen sdílejte naše kanály se svým okolím. I jedno malé sdílení přispívá k velké rostlinné budoucnosti!

 

Díky za čtení a #stayrostlinnej!

 

Lahodná alchymie: odkrývání kouzel fermentace

Fermentace je již po tisíciletí neoddělitelnou součástí přípravy chutného a nutričně hodnotného jídla. Co všechno přináší do rostlinné kuchyně?

Michaela Levíčková
29. 1. 2024

Piknik do horka

Horké letní dny přímo volají po tom vyběhnout ven a strávit tam celý den. Jaké jídlo však přežije vysoké teploty a náročné přenosy?

Michaela Levíčková
15. 6. 2023

Instagram feed