Souhlasíte?

01 / 06

Rostlinné mléko už je k dostání skoro v každé kavárně.

Přeskočit

Souhlasíte?

02 / 06

Nabídka zeleninových pomazánek je už samozřejmostí ve všech obchodech.

Přeskočit

Souhlasíte?

03 / 06

Mám ve svém okolí alespoň jednoho člověka, který dává přednost rostlinné kuchyni.

Přeskočit

Souhlasíte?

04 / 06

Počet lidí s intolerancí nebo dokonce alergií na laktózu narůstá a ti jistě ocení nabídku rostlinných produktů jako alternativu.

Přeskočit

Souhlasíte?

05 / 06

Znám restauraci, kde podávají skvělé rostlinné jídlo.

Přeskočit

Souhlasíte?

06 / 06

Jáhly, červená čočka, chřest nebo ovesné vločky? Rostlinná kuchyně znamená tisíce možností!

Přeskočit

Evropa jí rostlinně! Jak roste trh a co na něm chybí?

Ideální čtvrteční odpoledne? S webinářem o trendech a rozvoji rostlinného trhu v Evropě, který 10.6. pořádal V-Label Europe. Nestihli jste? Nevadí, to nejzajímavější přinášíme v tomto článku. 

V-Label je mezinárodně uznávaný, registrovaný symbol pro označování veganských a vegetariánských produktů a služeb.“ Iniciativa pořádá webináře za účelem podpory a rozvoje rostlinného trendu (ty nadcházející najdete na tomto odkazu), mezinárodní soutěž o nejlepší produkt s certifikátem V-Label a nedávno publikovali spotřebitelský průzkum, kterého se účastnilo 23 000 respondentů. Zdarma ho stáhnete tady.

 

Rozluštit sýrový kód

Webinář zahájila Dr. Kai-Brit Bechtoldová, která se dlouhodobě věnuje spotřebitelským průzkumům. V minulosti pracovala např. v agentuře Nielsen a v současnosti je v týmu mezinárodní organizace ProVeg. Dr. Brechtoldová připomněla nejvýznamnější data z rostlinného trhu z nedávného průzkumu Smart Protein Project (psali jsme o něm tady)

Znovu jsme si tak připomněli, že rostlinné alternativy masa se v Evropě nejvíce prodávají v Británii, ty mléčné pak v Německu. V prodejích jednoznačně vede ovesné mléko, jak v Německu tak ve Španělsku, tzn. zemích, kde jsou prodeje rostlinných nápojů nejvyšší ze všech zkoumaných zemí. Následují mléka na bázi sóji a mandlí.

No a největší díra na trhu? Rostlinný sýr! Trhu velí jednoznačně ten plátkový a zemí, ve které je po něm největší poptávka, je znovu Německo, tentokrát následované Holandskem a Británií. A když se v průzkumu ptali 6 000 respondentů, co jim na trhu nejvíce chybí, rostlinný sýr“ byla nejčastější odpověď jak ve skupině veganů a vegetariánů, tak i ve skupině flexitariánů. Jak uzavřela Dr. Brechtoldová: It’s time to crack the cheese code.

Vedle poptávky po širším sýrovém sortimentu je trh děravý ještě v jedné významné kategorii – mořské plody a rostlinné alternativy ryb. V Německu byl za poslední dva roky zaznamenán růst prodejů v této kategorii o neskutečných 623 %. Zde přednášející vzkazuje – vyrábějte rostlinné filé a nezapomínejte na nutriční hodnotu výsledného produktu (konkrétně doporučuje obohacení produktů o omega 3 mastné kyseliny, jód, vitamín D3 nebo B12). 

 

Stáhněte si kompletní studie a zjistěte víc:

A klíčová shrnutí z průzkumu? 

  • Ohromný růst prodejů rostlinných produktů za poslední dva roky je akcelerován světovou pandemií.
  • Spotřebitelé si nemyslí, že rostlinných produktů je v jakékoliv kategorii dostatek. 
  • Přestože rostlinné alternativy masa a mléka dosahují vysokých prodejů, vývoj dalších rostlinných novinek v těchto kategoriích je velmi lukrativní.
  • Data ukazují neskutečnou poptávku po rostlinných alternativách sýrů. Spotřebitelé chtějí ještě lepší varianty a ještě širší sortiment.
  • Rostlinné ryby a vejce mají do budoucna ohromný potenciál.

 

Pizza je povinná. Pizzu jedí všichni. 

V následujícím příspěvku promluvili zakladatelé španělské distribuční společnosti Vegan4all. V jejich stáji jsou výrobci jako ilowU vyrábějící hotové omáčky jako tikka masala, thai red curry, ale i majonézu rostlinného složení. ilowU se stejně jako všechny produkty, které Vegan4all distribuují, pyšní certifikátem V-Label, podle kterého je v regálu hned jasné, že jde o rostlinný produkt. 

YesBut je výrobce chlazených sýrů, které jsou vyrobeny ve Finsku. Největším tahákem je jednoznačně mozzarella a cheddar, ale přednášející Juan a Albert podtrhují nutnost nabídnout zákazníkovi více možností tak, aby si ve výsledku mohl svého oblíbence najít každý. Proto v sortimentu značky najdeme i rostlinnou fetu, halloumi a parmezán. Všechny sýry jsou navíc bez lepku. Samozřejmě proto, aby oslovili opravdu co nejvíc zákazníků.

Albert a Juan dále vyjmenovávají nejoblíbenější produkty ze svého portfolia – ve Finsku prý táhnou tzv. brokolicová křidýlka – mraženou variantu těch kuřecích si prý oblíbily maminky jako zdravější alternativu pro děti. A co v sortimentu žádného výrobce nesmí chybět? Pizza! Pizzu jedí všichni“, uzavírá téma Albert.

Dostat produkt do supermarketu

Floor Buitelaarová je konzultantkou pro retail. Řetězcům pomáhá rozšířit sortiment rostlinným směrem a výrobcům pomáhá dostat produkty do řetězců (více o její agentuře Bright Green Partners). Pro zástupce menších značek, co mají ambici dostat se do nabídky řetězců, Floor na začátku svého příspěvku uvádí věci na pravou míru: Svět retailu ovlivňuje ohromná spousta faktorů a uprostřed stojí interní strategie samotného řetězce. Pokud nejste zrovna zástupce značky o velikosti např. Garden Gourmet, které mají u řetězců přednostní postavení, tvoříte opravdu jen velmi malou část tohoto komplexu.

No a jak svůj produkt na regály supermarketů dostat? Rozmyslete si, jaké zákazníky chcete se svým výrobkem oslovit a vyberte si příslušný řetězec. Neoslovujte všechny, které vás napadnou. Category managerovi poskytněte detailní informace o produktu, značce, složení, ale i marži. A pamatujte, že jeho/její pozice je náročná a má hodně práce – nezatěžujte. Dostali jste se do nabídky? Paráda! První dva měsíce jsou kritické pro to, aby váš produkt v regálech vydržel – využijte všech možností propagace a neusněte na vavřínech!

 

Poslechněte si více tipů od samotné Floor: Integrating plant-based in your organisation: who should take the lead?

 

V-Label všem!

Předposlední příspěvek webináře má v režii Cécilia Thomasová. Cécilia je zakladatelkou Poptails by Lapp (a tady opravdu doporučuji kliknout na odkaz a pokochat se!). Firma založená v roce 2016 v Londýně vyrábí alkoholické koktejly ve formě nanuků. Ano, přečetli jste správně! 

Katharina Kretschmer za iniciativu V-Label dodává, že certifikaci může získat opravdu široká škála výrobců. Samozřejmě pokud produkt splňuje určité podmínky. Nesmí obsahovat GMO, žádná jeho složka nesmí být testovaná na zvířatech a složení musí být čistě veganské (u certifikátu vegan) či vegetariánské (u certifikátu vegetarian). Přes 90 % spotřebitelů preferuje produkty označené oficiálním certifikátem. Vyhýbají se pak situacím, kdy firma např. používá aditiva živočišného původu nebo v jednotlivých složkách není původ jasný. A ano – nákup produktů s V-Labelem je rychlejší než číst složení u produktů a dohledávat si informace o složení na internetu.

A jako sladkou tečku za článkem je potřeba přidat informaci, že do 27.6. probíhá soutěž o balík V-Label produktů! Více info na webu České veganské společnosti.

Lahodná alchymie: odkrývání kouzel fermentace

Fermentace je již po tisíciletí neoddělitelnou součástí přípravy chutného a nutričně hodnotného jídla. Co všechno přináší do rostlinné kuchyně?

Michaela Levíčková
29. 1. 2024

Piknik do horka

Horké letní dny přímo volají po tom vyběhnout ven a strávit tam celý den. Jaké jídlo však přežije vysoké teploty a náročné přenosy?

Michaela Levíčková
15. 6. 2023

Instagram feed