Lahodná alchymie: odkrývání kouzel fermentace
Fermentace je již po tisíciletí neoddělitelnou součástí přípravy chutného a nutričně hodnotného jídla. Co všechno přináší do rostlinné kuchyně?
Nabídka zeleninových pomazánek je už samozřejmostí ve všech obchodech.
Mám ve svém okolí alespoň jednoho člověka, který dává přednost rostlinné kuchyni.
Počet lidí s intolerancí nebo dokonce alergií na laktózu narůstá a ti jistě ocení nabídku rostlinných produktů jako alternativu.
Jáhly, červená čočka, chřest nebo ovesné vločky? Rostlinná kuchyně znamená tisíce možností!
Ochrana osobních údajů je pro nás prioritou. Více informací, jak zacházíme
s vašimi daty, najdete v tomto dokumentu.
Ochrana osobních údajů je pro nás prioritou. Více informací, jak zacházíme
s vašimi daty, najdete v tomto dokumentu.
Ideální čtvrteční odpoledne? S webinářem o trendech a rozvoji rostlinného trhu v Evropě, který 10.6. pořádal V-Label Europe. Nestihli jste? Nevadí, to nejzajímavější přinášíme v tomto článku.
„V-Label je mezinárodně uznávaný, registrovaný symbol pro označování veganských a vegetariánských produktů a služeb.“ Iniciativa pořádá webináře za účelem podpory a rozvoje rostlinného trendu (ty nadcházející najdete na tomto odkazu), mezinárodní soutěž o nejlepší produkt s certifikátem V-Label a nedávno publikovali spotřebitelský průzkum, kterého se účastnilo 23 000 respondentů. Zdarma ho stáhnete tady.
Webinář zahájila Dr. Kai-Brit Bechtoldová, která se dlouhodobě věnuje spotřebitelským průzkumům. V minulosti pracovala např. v agentuře Nielsen a v současnosti je v týmu mezinárodní organizace ProVeg. Dr. Brechtoldová připomněla nejvýznamnější data z rostlinného trhu z nedávného průzkumu Smart Protein Project (psali jsme o něm tady)
Znovu jsme si tak připomněli, že rostlinné alternativy masa se v Evropě nejvíce prodávají v Británii, ty mléčné pak v Německu. V prodejích jednoznačně vede ovesné mléko, jak v Německu tak ve Španělsku, tzn. zemích, kde jsou prodeje rostlinných nápojů nejvyšší ze všech zkoumaných zemí. Následují mléka na bázi sóji a mandlí.
No a největší díra na trhu? Rostlinný sýr! Trhu velí jednoznačně ten plátkový a zemí, ve které je po něm největší poptávka, je znovu Německo, tentokrát následované Holandskem a Británií. A když se v průzkumu ptali 6 000 respondentů, co jim na trhu nejvíce chybí, „rostlinný sýr“ byla nejčastější odpověď jak ve skupině veganů a vegetariánů, tak i ve skupině flexitariánů. Jak uzavřela Dr. Brechtoldová: „It’s time to crack the cheese code.“
Vedle poptávky po širším sýrovém sortimentu je trh děravý ještě v jedné významné kategorii – mořské plody a rostlinné alternativy ryb. V Německu byl za poslední dva roky zaznamenán růst prodejů v této kategorii o neskutečných 623 %. Zde přednášející vzkazuje – vyrábějte rostlinné filé a nezapomínejte na nutriční hodnotu výsledného produktu (konkrétně doporučuje obohacení produktů o omega 3 mastné kyseliny, jód, vitamín D3 nebo B12).
Stáhněte si kompletní studie a zjistěte víc:
A klíčová shrnutí z průzkumu?
V následujícím příspěvku promluvili zakladatelé španělské distribuční společnosti Vegan4all. V jejich stáji jsou výrobci jako ilowU vyrábějící hotové omáčky jako tikka masala, thai red curry, ale i majonézu rostlinného složení. ilowU se stejně jako všechny produkty, které Vegan4all distribuují, pyšní certifikátem V-Label, podle kterého je v regálu hned jasné, že jde o rostlinný produkt.
YesBut je výrobce chlazených sýrů, které jsou vyrobeny ve Finsku. Největším tahákem je jednoznačně mozzarella a cheddar, ale přednášející Juan a Albert podtrhují nutnost nabídnout zákazníkovi více možností tak, aby si ve výsledku mohl svého oblíbence najít každý. Proto v sortimentu značky najdeme i rostlinnou fetu, halloumi a parmezán. Všechny sýry jsou navíc bez lepku. Samozřejmě proto, aby oslovili opravdu co nejvíc zákazníků.
Albert a Juan dále vyjmenovávají nejoblíbenější produkty ze svého portfolia – ve Finsku prý táhnou tzv. brokolicová křidýlka – mraženou variantu těch kuřecích si prý oblíbily maminky jako zdravější alternativu pro děti. A co v sortimentu žádného výrobce nesmí chybět? Pizza! „Pizzu jedí všichni“, uzavírá téma Albert.
Floor Buitelaarová je konzultantkou pro retail. Řetězcům pomáhá rozšířit sortiment rostlinným směrem a výrobcům pomáhá dostat produkty do řetězců (více o její agentuře Bright Green Partners). Pro zástupce menších značek, co mají ambici dostat se do nabídky řetězců, Floor na začátku svého příspěvku uvádí věci na pravou míru: „Svět retailu ovlivňuje ohromná spousta faktorů a uprostřed stojí interní strategie samotného řetězce. Pokud nejste zrovna zástupce značky o velikosti např. Garden Gourmet, které mají u řetězců přednostní postavení, tvoříte opravdu jen velmi malou část tohoto komplexu.“
No a jak svůj produkt na regály supermarketů dostat? Rozmyslete si, jaké zákazníky chcete se svým výrobkem oslovit a vyberte si příslušný řetězec. Neoslovujte všechny, které vás napadnou. Category managerovi poskytněte detailní informace o produktu, značce, složení, ale i marži. A pamatujte, že jeho/její pozice je náročná a má hodně práce – nezatěžujte. Dostali jste se do nabídky? Paráda! První dva měsíce jsou kritické pro to, aby váš produkt v regálech vydržel – využijte všech možností propagace a neusněte na vavřínech!
Poslechněte si více tipů od samotné Floor: Integrating plant-based in your organisation: who should take the lead?
Předposlední příspěvek webináře má v režii Cécilia Thomasová. Cécilia je zakladatelkou Poptails by Lapp (a tady opravdu doporučuji kliknout na odkaz a pokochat se!). Firma založená v roce 2016 v Londýně vyrábí alkoholické koktejly ve formě nanuků. Ano, přečetli jste správně!
Katharina Kretschmer za iniciativu V-Label dodává, že certifikaci může získat opravdu široká škála výrobců. Samozřejmě pokud produkt splňuje určité podmínky. Nesmí obsahovat GMO, žádná jeho složka nesmí být testovaná na zvířatech a složení musí být čistě veganské (u certifikátu vegan) či vegetariánské (u certifikátu vegetarian). Přes 90 % spotřebitelů preferuje produkty označené oficiálním certifikátem. Vyhýbají se pak situacím, kdy firma např. používá aditiva živočišného původu nebo v jednotlivých složkách není původ jasný. A ano – nákup produktů s V-Labelem je rychlejší než číst složení u produktů a dohledávat si informace o složení na internetu.
A jako sladkou tečku za článkem je potřeba přidat informaci, že do 27.6. probíhá soutěž o balík V-Label produktů! Více info na webu České veganské společnosti.
Fermentace je již po tisíciletí neoddělitelnou součástí přípravy chutného a nutričně hodnotného jídla. Co všechno přináší do rostlinné kuchyně?
Jediný recept na zdraví pro všechny neexistuje. Vnímáním svého těla a koloběhu přírody však dokážeme najít vlastní pohodu. A roli v ní hraje i rostlinné jídlo.
Horké letní dny přímo volají po tom vyběhnout ven a strávit tam celý den. Jaké jídlo však přežije vysoké teploty a náročné přenosy?