Souhlasíte?

01 / 06

Rostlinné mléko už je k dostání skoro v každé kavárně.

Přeskočit

Souhlasíte?

02 / 06

Nabídka zeleninových pomazánek je už samozřejmostí ve všech obchodech.

Přeskočit

Souhlasíte?

03 / 06

Mám ve svém okolí alespoň jednoho člověka, který dává přednost rostlinné kuchyni.

Přeskočit

Souhlasíte?

04 / 06

Počet lidí s intolerancí nebo dokonce alergií na laktózu narůstá a ti jistě ocení nabídku rostlinných produktů jako alternativu.

Přeskočit

Souhlasíte?

05 / 06

Znám restauraci, kde podávají skvělé rostlinné jídlo.

Přeskočit

Souhlasíte?

06 / 06

Jáhly, červená čočka, chřest nebo ovesné vločky? Rostlinná kuchyně znamená tisíce možností!

Přeskočit

„Je budoucnost rostlinná?“ – Ohlédnutí za prvním ročníkem konference Plant-Powered Perspectives

Konference Plant-Powered Perspectives je odpovědí na poptávku po podpoře při uvádění rostlinných novinek na trh, poptávku po informacích, know-how a kontaktech,“ říkám moderátorce Nikoletě Kováčové hned v úvodu. Jde o první ročník business konference zaměřené na příležitosti rostlinného trhu a i přes to, že událost v ČR nemá žádnou historii a ještě byla přesunuta do online formátu, byl po ní obrovský hlad.

„Rostlinná mléka v porovnání prodejů z loňského roku a roku 2012 vzrostla o 331 %, rostlinné jogurty o 900 %,“ uvedla v příspěvku agentury Nielsen Andrea Vozníková. Začátek konferenčního programu se nesl ve znamení tržních čísel, prohlídky nejatraktivnějších produktů, které v regálech českých supermarketů máme, a vyhlídek do budoucna. Co nás na rostlinném trhu čeká? Objeví se rostlinné alternativy vajec, mořské plody, uzeniny z hub a cibule nebo rostlinná mražená hotová jídla mezinárodní kuchyně. Těšíme se!

 

 

„Jak nasytit předpokládaných 10 miliard lidí, kteří na naší planetě budou žít v roce 2050? To je výzva,“ říká Marika Kůrová z European Institute of Innovation and Technology. O co jde? EIT Food Hub je kontaktní bod, který spojuje inovační komunitu v oblasti potravin. Jak podporu poskytují? Matchmaking za účelem vzniku inovačních projektů, soutěže a programy pro startupy, stipendia pro studenty, financování, podpora při rozvoji business plánu atd. Svými aktivitami napomáhají k udržitelnému potravinovému systému. Takže pokud uvažujete o zakládání rostlinného businessu – obraťte se na Mariku! 

Jedním z hlavních motivů pořádání konference byla příležitost osobně se vidět s řečníky a ostatními účastníky. Propojit potenciální dodavatele a zákazníky, obchodní partnery, investory nebo konzultanty. Online forma obecně networkingu moc nepřeje, ale my jsme se nevzdali. Účastníkům jsme chtěli přinést co možná nejautentičtější simulaci osobního setkání. V rámci všech coffee breaků jsme tak otevírali až pět místností pro networking. Návštěvníci se mohli připojit do Q&A sessions se speakery, do místnosti věnované čtyřminutovým setkáním s ostatními účastníky konference, kde mohli sdílet své marketingové zkušenosti, anebo navštívit anglickou networking session. 

Po prezentaci EIT Food proběhla první série networkingů. „Online formát konference má nesporně mnoho výhod, ale i jednu nevýhodu – člověk se ne tak snadno dá neformálně do řeči s ostatními účastníky. Taková setkání jsou často plná předávání zkušeností, nebo mohou vzniknout nečekaná obchodní partnerství. Tomu napomáhala Networking session s názvem Speed dating, kam každému, kdo se připojil, byl náhodně na 4 minuty přidělen jiný účastník k diskuzi,“ říká moderátor Speed datingu Vítek Volšička a naše social media manažerka Jolana Haismanová, která měla na starost Q&A místnost B, dodává: Na Q&A session s Marikou Kůrovou se přihlásila spousta zvědavců, co se o podpoře start-upů chtěli dozvědět víc. Došlo k výměně kontaktů a já jsem zvědavá, co z toho vznikne. Byla to plodná a moc příjemná session.

It’s difficult to be a pioneer, but we like it a lot,“ říká Magdalena Kubit z polské společnosti Jogurty Magda. Vyvinout první produkt trvalo přes dva roky, ale Magda trvala na tom, aby byl perfektní. A vyplatilo se. Kokosový jogurt PlantOn přišel na trh v roce 2017 v období obřího rostlinného boomu a od té doby se mu v síti nesmírně daří. I přes technické problémy, které se při přenosu vyskytly, měla Magda ohromně inspirativní prezentaci. Od mlékárenské firmy do 100 % rostlinné produkce? Kterou českou firmu čeká tato transformace jako první? 

Během obědové pauzy nás čekala Starbucks Experience. Baristická show ve které nechyběla prezentace rostlinných alternativ mléka, které coffee masteři v tomto řetězci používají. Oves, mandle, kokos a sója. Právem se kavárnou s nejlepší rostlinnou nabídkou v roce 2020 stal právě Starbucks. Konkrétní kávu, kterou používají, si i teď mohou vychutnat návštěvníci, kteří si stihli zaregistrovat naši dárkovou tašku. Tu jsme jim doručovali těsně před začátkem konference, abychom ještě víc navodili atmosféru offline eventu. 

„Miliarda lidí má dnes sóju jako hlavní zdroj proteinu,“ jsou slova Jakuba Luntera ze slovenské Alfa Bio. Řekl je tedy slovensky, ale snad prominete přepis. Jakub nás provedl historií sóji – začali jsme 5 000 let nazpět, kdy byla společně s rýží v Asii považovaná za posvátnou plodinu. Přes citát z amerických New York Times, že tofu je nová pizzaaž po přítomnost. Přítomnost, kdy jsou produkty Lunter v 16 zemích Evropy a trh s tofu, rostlinnými párky a pomazánkami si ani nedovedeme představit. A už jste ochutnali Plant Drinky a novou krémovou pomazánku Lunter? Doufám, že brzy nebude supermarket, kde bychom je na regálech nemohli najít. Jakube – díky za příspěvek na naší konferenci!

 

 

Čas na druhý coffee break a networking! V rámci Q&A sessions bylo nesmírně zajímavé poslouchat diskuse mezi speakery a účastníky konference, ať už z řad začínajících byznysů, nebo už zavedených společností. Zatímco v případě agentury Nielsen se jednalo o tvrdá data z průzkumu trhu, dotazy na Magdu (Jogurty Magda, PL) směřovaly spíše k oblasti zásadní změny hlavní suroviny pro výrobu jogurtů. Zuzana Magálová odpovídala mimo jiné také na otázky ohledně rozšíření nabídky rostlinných produktů v portfoliu Garden Gourmet. Bylo úžasně inspirativní poslechnout si všechny výše zmíněné speakery a mít možnost mluvit napřímo o jejich zkušenostech a plánech. Nejen díky jejich odpovědím jsem přesvědčená o tom, že rostlinná budoucnost je nám zase o něco blíž,“ řekla Andrea Daňková, která moderovala místnost A. A v Q&A session s Jakubem Lunterem se probíraly prodeje a další plány společnosti, dodala Jolana Haismanová.

Plant-Powered Mashup je tu! Soutěž startupů jejichž vítěz získává hodinovou konzultaci se všemi porotci, roční propagaci svého projektu skrz sociální sítě Rostlinně a 10 000 Kč navrch. Porota ve složení Zuzana Magálová (Garden Gourmet), Martin Rozhoň (Vivantis), Václav Liška (Leverage Technology) a Luboš Vidlička (Forky’s) byla přísná a nekompromisní. A vybrané projekty? Byly báječné! V klání se utkala Imaginární zmrzlina – zázrak na bázi kešu a kokosu, Jídlo Baví – nutričně vyvážený rozvoz obědů ve vratných krabičkách, Sellka – veganské delikatesy a pochutiny k vínu, Martin Lanta a jeho koncept Etický Marketing – vyhledávač na způsob Amazonu nebo Heureky, který usnadní nakupování etických a udržitelných produktů a Bistro Střecha – pražská restaurace, která zaměstnává lidi znevýhodněné na trhu práce a do budoucna se chystá na vlastní produkty. Porota se shodla, že všechny projekty mají obrovskou budoucnost, ale vítěz je jen jeden. Gratulujeme tudíž Martinovi Lantovi a jeho konceptu a těšíme se na zprávy o vývoji. Druhé místo obsadila Imaginární zmrzlina – tak si ji objednejte a slavte spolu s nimi!

Po prezentacích v rámci MashUpu přišla na řadu poslední série networkingů. Měla jsem na starost networking pro zahraniční účastníky, který probíhal v angličtině. Konference byla simultánně tlumočena do angličtiny, takže jsme nechtěli připravit návštěvníky, kteří nemluví česky, o možnost propojení. Koneckonců i u nás v ČR je hodně expatů, kteří zastávají klíčové role v business sektoru a vytvářejí rostlinnou budoucnost,“ řekla konferenční koordinátorka Veronika Komarova a Markéta Zimčíková doplňuje komentářem k poslední místnosti: O networking na téma marketing byl jednoznačně ze všech místností největší zájem a výměna zkušeností probíhala nad očekávání.“

Chuť je hlavním driverem při objevování rostlinné kategorie, ale zároveň i překážkou,“ říká v příspěvku Garden Gourmet brand manažerka Zuzana Magálová. Když ale zákazník opustí stereotypy, čeká ho bohatý svět rostlinných produktů. Z průzkumu, který si značka nechala udělat, vyplývá, že důvody pro změnu stravování jsou především osobního charakteru – pestrost, zdraví a chuť. Garden Gourmet tyto faktory reflektuje a přetavuje je do produktových řad. Vznikají tak plnohodnotné ekvivalenty potravin, na které jsou lidé zvyklí, ale ve zdravější variantě. A co tuhle značku, která má výrobnu na severu Čech v Krupce u Teplic čeká? Vstup na další evropský trh – tentokrát polský – a vylepšená verze Sensational Burgeru, který se už brzy chystá na pulty českých supermarketů!

 

 

„Když si zákazníci chtějí dát dobré rostlinné jídlo, tak musí být na menu. A to je úkol nás, kuchařů.“ – program uzavírá panelová diskuse na téma Budoucnost gastronomie je rostlinná a náš Libor Pozníček se znovu ukazuje jako rozený moderátor. Jako panelisty Libor pozval Janu Dorčákovou z magazínu HOREKA, která je momentálně v procesu přesunu nadcházejícího HOREKA kongresu, kvůli současné epidemiologické situaci. Dále zakladatele konceptu Forky’s, Luboše Vidličku, který zrovna den před konferencí slavil pětileté výročí od otevření první pobočky – Forky’s Brno. Mezi diskutujícími nemohli chybět ani patroni Rostlinně – Martin Kortus ze školy vaření Laboratorio a Ondřej Panoš z první flexitariánské restaurace v Praze – Spojky Karlín

V diskusi se panelisté ohlédli za dalekou cestou, kterou rostlinná kuchyně v ČR urazila, probrali dopad pandemie na jejich podnikání a uvažovali o budoucnosti. A co jim na trhu nejvíce chybí? Zakysaná smetana v rostlinné verzi a kvalitní zelenina. Snad inspirují dodavatele. Přeju všem kolegům v gastro sektoru, abychom to přežili a abychom se příští rok na konferenci potkali osobně,“ uzavřel diskusi a program konference Ondřej Panoš.

 

Děkujeme

 

V první řadě děkujeme hlavním partnerům – Visegrad Fund a Garden Gourmet!

Také děkujeme všem dalším partnerům, bez kterých by naše konference nevznikla – EIT Food Hub, agentuře Nielsen a společnostem Alfa Bio, Jogurty Magda, Starbucks a IKEA

Moc si vážíme mediálního partnerství s Horeka Mag a Ekonews! Děkujeme!

Děkujeme také našim partnerským projektům Jem pre Zem, RoslinneJemy a V-label!

Speciální poděkování patří nejmilejší moderátorce Nikoletě Kováčové, poděkování za prostor patří Prostor39 hlavně díky díky díky našim úžasným tlumočníkům Liboru Nenutilovi a Barboře Tite!

A obrovské díky patří naší technické podpoře – Anně Vondráčkové a Barboře Comer a celému produkčnímu týmu ve složení Veronika Komarova, Alžběta Müllerová, Andrea Daňková, Markéta Zimčíková, Ondřej Plachý, Vít Volšička, Tereza Pecharová, Hana Platková, Libor Pozníček a Jolana Haismanová!

V neposlední řadě děkujeme Jolaně Haismanové za poskytnutí fotografií z průběhu celé akce!

Velký dík patří i Vám – divákům!

 

Těšíme se na Vás na příštím ročníku!

Do rostlinné budoucnosti a ještě dál… 

 

 

Lokálka říjen: Jedna vládne všem

Zatímco UHO bychom nejraději zcela vytěsnili z gastronomické mapy, UDO by nyní nemělo chybět v žádné lednici. Že UDO neznáte? Nachytřete se v říjnové lokálce.

Adam Novotný
19. 10. 2020

Lokálka září – babí léto

V čem se liší petržel od pastiňáku, proč musí čekanka stále čekat na svou renesanci a jak si doma vyrobit umeboshi? Projeďte se s námi zářijovou Lokálkou.

Adam Novotný
7. 9. 2020