
Jídlem do pohody: rozhovor s Inkou Buchertovou o Ajurvédě
Jediný recept na zdraví pro všechny neexistuje. Vnímáním svého těla a koloběhu přírody však dokážeme najít vlastní pohodu. A roli v ní hraje i rostlinné jídlo.
Nabídka zeleninových pomazánek je už samozřejmostí ve všech obchodech.
Mám ve svém okolí alespoň jednoho člověka, který dává přednost rostlinné kuchyni.
Počet lidí s intolerancí nebo dokonce alergií na laktózu narůstá a ti jistě ocení nabídku rostlinných produktů jako alternativu.
Jáhly, červená čočka, chřest nebo ovesné vločky? Rostlinná kuchyně znamená tisíce možností!
Ochrana osobních údajů je pro nás prioritou. Více informací, jak zacházíme
s vašimi daty, najdete v tomto dokumentu.
Ochrana osobních údajů je pro nás prioritou. Více informací, jak zacházíme
s vašimi daty, najdete v tomto dokumentu.
O konceptu Burrito Loco jsme si povídali s Jiřím Kopejtkem, který je ve společnosti odpovědný za marketing, zavádění nových produktů a některé strategické projekty. Burrito Loco ho, jak sám říká, vychovalo. V 18 letech nastoupil na brigádu na pozici obsluhy, ze které se po 3 letech zkušeností a studiích na vysoké škole přesunul do managementu společnosti.
Jak se rostlinné nabídce populárního řetězce daří? Proč je na menu právě ManaBurger nebo Beyond burger a na co se můžeme brzy těšit?
Skočte si pro burrito a užijte si naše povídání.
Jaký máte aktuálně v nabídce rostlinný sortiment? Na co mohou zákazníci zajít?
Aktuálně nabízíme ManaBurger burrito jako limitovanou nabídku, Beyond Meat burger a rostlinnou verzi našich bestsellerů – Burrito grande a Burrito Bowl, obojí podávané s grilovanou zeleninou.
Z jakého důvodu jste se rozhodli rostlinnou nabídku rozšiřovat? Před pár lety jsem chodil na oběd do pobočky na Andělu a mám pocit, že tehdy nebyly v nabídce veganské tortilly, je to tak?
Ano, je to tak. Naše běžné tortilly obsahují 1 % sušeného mléka, používané jako pojivo, a tak nebylo možné si vychutnat naše Burrito grande v čistě rostlinné variantě. Poptávka po této verzi však byla obrovská a i my sami jsme chtěli mít nabídku kompletní tak, aby si u nás vybral každý a nemusel se omezovat jen na jeden/dva konkrétní produkty.
Jaký byl ohlas na sociálních sítích, když jste o novinkách napsali?
Musím říct, že až neuvěřitelně pozitivní. Ani já jsem, při veškerém optimismu, takové ohlasy nečekal. Lidé produkty okamžitě sdíleli, psali do DM, jak se již nemohou dočkat ochutnávky, a následně chválili jejich chuť. Zachytili jsme samozřejmě i některé negativní komentáře od lidí, kteří tomuto druhu stravování příliš neholdují, ale nebylo to nic masivního.
ManaBurger burrito – kde se nápad vzal a jak se produktu v nabídce daří? Jak se prodává? A pokud se stane součástí stálé nabídky – půjde jeho cena nahoru?
Manu jsme oslovili již minulý rok na přelomu května/června s tím, že jejich produktu fandíme a rádi bychom se dotázali na možnost spolupráce. Původní idea byla připravit podobný burger, jako je naše verze Beyond Meat burgeru, a mít to pouze jako alternativu. Ale již po první, z obou stran velice nadšené, schůzce se zástupci Many bylo jasné, že spolupráce bude mít hlubší rozsah, a tak jsme společně připravili rostlinnou variantu našeho prozatím nejúspěšnějšího limitovaného produktu – Beef burger burrita.
Produkt je limitovaný, a to pro období leden–březen. O jeho zařazení do stálé nabídky budeme uvažovat až na základě prodejů za kompletní období a na základě odezvy od hostů. V případě zařazení do stálé nabídky by cena zůstala stejná jako nyní.
ManaBurger burritu se daří (musím zaklepat), posouvá nám laťku prodejů limitovaných produktů a překonává očekávání některých mých kolegů. Momentálně se, i přes omezený režim otevírací doby a některé uzavřené provozovny, prodá v průměru 60–70 ks denně. Jsou to čísla, za která jsem velice rád, ale věřím, že potenciál produktu je 100+ ks/den.
Beyond Burger – jak se mu daří a proč jste se rozhodli právě pro něj?
Pro Beyond burger jsme se rozhodli víceméně hned v prvních týdnech po jeho uvedení na světový trh. Tehdy ho jeden z našich franchisantů ochutnal u stánku s burgery v rámci festivalu na pražské Náplavce. Chuť i struktura Beyondu ho ihned oslovila a rozhodl se produkt zařadit do nabídky své pobočky na Jiřího z Poděbrad. My jsme následně nápad rozvinuli – připravili pro burger novou recepturu s grilovanou zeleninou, guacamole, rukolou a domácí salsou, dojednali garanci dostupnosti zboží dodavatelem (ze začátku distribuci Beyondů pro ČR zajišťoval pouze jeden řetězec a občas se stávalo, že byl výpadek i několik týdnů) a spustili produkt Beyond Meat burger na všech našich restauracích. Původně, stejně jako u ManaBurger burrita, se jednalo o limitovaný produkt, ale již po prvních týdnech prodejů bylo jasné, že se produktu daří jak po prodejní, tak marketingové stránce a že zůstane ve stálé nabídce.
Prodeje Beyond Meat burgeru jsou hodně ovlivňovány prodejní cenou, která je, vzhledem k vysoké pořizovací ceně samotného burgeru, o něco vyšší oproti našim běžným produktům. I přesto však se nám na některých pobočkách daří prodávat 10–20 ks denně, což jsou na produkt, jenž není naším stěžejním, velice pěkná čísla.
Rostlinné varianty označujete VEGAN – jak reagují zákazníci?
Produkty jsou označovány VEGAN pro snadnější orientaci v menu, pro hosty, kteří tyto produkty hledají. Zatím jsme se nesetkali s negativní reakcí na toto označení.
ManaBurger burrito naopak není označené vůbec – je to záměr?
ManaBurger burrito a Beyond Meat burger nejsou označeny záměrně, kdy jsme je nechtěli „škatulkovat“, neboť věříme, že produkty si nachází konzumenty i mezi lidmi, kteří rostlinné produkty běžně nevyhledávají, a jakmile něco označíte VEGAN, je to pro ně s prominutím ochuzené nebo v něčem špatné. To je myšlení, které se snažíme, nejen těmito produkty, vyvracet.
Chápu, to je ideální přístup. Beyond a ManaBurger necílí na vegany, zbytek ano, protože nevegan nemá důvod ptát se po vegan tortille, když není alergik. K tomu mě napadá, kdo si podle vás rostlinná jídla objednává?
To je zajímavá otázka. Před 5 lety bych Vám řekl, že takového člověka poznáte na první pohled, neboť k Vám přijde bosky a s kytičkou ve vlasech. Omlouvám se za tento předsudek, který mi zbořila až práce v gastronomii.
Dnes to vnímám tak, že rostlinně stravující se hosty nelze nikterak „ohraničit“ a ani více kategorizovat.
I to je možná, Jiří, další důkaz, že rostlinnou kuchyni objevuje široká veřejnost a už to není záležitost malé skupiny lidí. A teď už k poslední otázce – jaké máte plány do budoucna? Další města? Nové produkty?
Momentálně aktivně hledáme partnery – franchisanty pro další růst a expanzi mimo Prahu. Zejména máme zájem o spolupráci v rámci Brna, krajských měst a Slovenska, ale i pražských obchodních center a dalších frekventovaných lokací. Vytvořili jsme i nový koncept franchisové spolupráce s pracovním názvem „ghost kitchen“, kdy náš koncept nabízíme již zavedeným podnikům, které mají prostor pro přidání dalšího konceptu, obzvláště pak v rámci rozvozových služeb.
Z připravovaných produktů se čtenáři blogu Rostlinně mohou těšit zejména na naši letní „limitku“, kterou zatím nemohu odhalit, ale sám za sebe mohu říct, bez jakýchkoliv markeťáckých řečí, že jde za mě o produkt s obrovským potenciálem, který, jak věřím, se stane naším nejúspěšnějším rostlinným produktem a i celkově nejúspěšnějším limitovaným produktem, a to nejen díky své netradičnosti a svěžesti.
Moc se těším! Děkuji za rozhovor a čtenářům přeji dobrou chuť.
Burrito Loco, založené Scottem Anthonym Kellym a Glennem Spickerem – Američany, trvale žijícími v Praze, představuje nový trend texasko-mexických fast food restaurací nabízejících zdravé, kvalitní a čerstvé suroviny až 24 hodin denně, s konceptem Build your own, kde si zákazník může upravit objednávku dle svého vlastního výběru, ale i již předpřipravené varianty produktů. Přestože ve Spojených státech je tento „Build your own“ styl velmi oblíbený, v Evropě a Asii je zatím relativně nový. Nicméně podobný koncept v USA (Chipotle Mexican Grill) patří ke třem nejrychleji rostoucím společnostem na světě.
Jediný recept na zdraví pro všechny neexistuje. Vnímáním svého těla a koloběhu přírody však dokážeme najít vlastní pohodu. A roli v ní hraje i rostlinné jídlo.
Horké letní dny přímo volají po tom vyběhnout ven a strávit tam celý den. Jaké jídlo však přežije vysoké teploty a náročné přenosy?
Rok 2022 byl bohatý na rostlinné alternativy ryb a mořských plodů. Několik z nich jsme pro Vás otestovali.