Souhlasíte?

01 / 06

Rostlinné mléko už je k dostání skoro v každé kavárně.

Přeskočit

Souhlasíte?

02 / 06

Nabídka zeleninových pomazánek je už samozřejmostí ve všech obchodech.

Přeskočit

Souhlasíte?

03 / 06

Mám ve svém okolí alespoň jednoho člověka, který dává přednost rostlinné kuchyni.

Přeskočit

Souhlasíte?

04 / 06

Počet lidí s intolerancí nebo dokonce alergií na laktózu narůstá a ti jistě ocení nabídku rostlinných produktů jako alternativu.

Přeskočit

Souhlasíte?

05 / 06

Znám restauraci, kde podávají skvělé rostlinné jídlo.

Přeskočit

Souhlasíte?

06 / 06

Jáhly, červená čočka, chřest nebo ovesné vločky? Rostlinná kuchyně znamená tisíce možností!

Přeskočit

Danone plánuje rozšířit rostlinnou nabídku, vidí v ní velký potenciál, říká brand manažerka Bára Horníková

Na medailové pozici v anketě Rostlinný produkt roku se už v roce 2019 umístila Alpro zmrzlina od Danone a to přesně na 2. místě. Za rok 2020 byl nominován jogurt Alpro Absolutely Coconut, který vybojoval 3. místo. V Danone věří, že zdraví člověka a zdraví planety jsou vzájemně propojeny a péči o ně vnímají jako jejich strategickou úlohu. Z toho vychází i jejich motto – One Planet.One Health. A je to jeden z hlavních důvodů, proč společnost Danone koupila značku Alpro. Rozhovor poskytla Barbora Horníková, která pracuje jako Brand Manager Alpro CZ&SK. 

 

Co myslíte, že hlavně zapříčinilo úspěch jogurtu v hlasování o Rostlinný produkt roku 2020?

Úspěch jednoznačně zapříčinila chuť našich kysaných kokosových produktů. Z různých výzkumů víme, že český spotřebitel je nekompromisní, co se chuti týče. Proto jsme si u těchto výrobků dávali obzvláště záležet na chuťovém profilu. Dalším faktorem pak bude rostoucí poptávka po alternativních ingrediencích, spotřebitelé vyhledávají další ingredience než jen sóju.

Který produkt je mezi zákazníky nejoblíbenější? Proč myslíte, že se nejvíc prodává?  

V Alpro portfoliu jednoznačně dominují litrové rostlinné nápoje v čele s Mandlovým a Sójovým. V těsném závěsu se pak drží sójové dezerty, a to vanilka a kakao. V poslední době roste výrazně obliba kysaných rostlinných výrobků, stále se v popředí drží sójové, ale kokosové jim začínají šlapat na paty. 

Máte nějakého svého oblíbence?

Já jsem milovnice kávy a ráda objevuji variace kávových nápojů skrze různé rostlinné ingredience. Nicméně už delší dobu u mě vyhrává ovesná varianta a do naší řady Barista nápojů, a tedy Alpro Barista Ovesného nápoje jsem se zamilovala.

Jak probíhá výrobní proces nejen vítězného jogurtu, ale i dalších rostlinných výrobků? 

Alpro Absolutely coconut, obdobně jako další rostlinné fermentované potraviny, se vyrábí pomocí bakterií mléčného kvašení S. thermophilus, L. bulgaricus (tzv. jogurtové kultury). Tyto kultury se přidávají do kokosového základu, který se následně při řízené teplotě nechává fermentovat (zrát) po stanovenou dobu. V průběhu procesu dochází k přeměně cukrů na kyselinu mléčnou a výsledkem je pak příjemně nakyslý, krémový výrobek. Obdobně se vyrábí naše fermentované sójové výrobky, kdy se jogurtové kultury přidávají do sójového základu.

Alpro sójové nápoje jsou vyráběny tradičním výrobním procesem – základní sójový nápoj se vyrábí z celých sójových bobů pomocí máčení, tepelné úpravy a mechanického zpracování.

Alpro mandlový nápoj se vyrábí z jemně namletých mandlí (mandlové pasty), které se následně promísí s vodou; kokosový nápoj se vyrábí z kokosového krému, který se smísí s vodou. Naše nápoje jsou navíc ve většině případů obohacené o vápník a vitamíny. 

Stejně jako v případě klasických mléčných výrobků, i naše produkty na rostlinné bázi prochází přísnou kontrolou a testováním v průběhu celého procesu – od sběru surovin až po finální plnění do obalů. Tím můžeme zaručit, že našim spotřebitelům vždy dodáme na stůl bezpečné a kvalitní výrobky.

Když se zaměříme také na naše obaly, i zde se neustále chceme zlepšovat. Jestli tedy existuje lepší způsob balení produktů, tak jsme mu na stopě a jsme na to pyšní! Recyklujeme vodu a tepelnou energii, kterou využíváme. Recyklované, recyklovatelné a rostlinné obaly jsou klíčem k tomu, aby naše produkty byly nejen dobré uvnitř, ale i navenek.

Více o tom, co děláme a našich cílech naleznete na našich webových stránkách: https://www.alpro.com/cz/dobre-pro-planetu/

Plánujete rozšíření Alpro Absolutely Coconut nabídky o další příchutě? Nebo rozšíření nabídky jiných rostlinných produktů?

Ano, již v květnu jsme představili novinku v podobě Alpro Absolutely Almond, což je stejná řada jako vítězný produkt, ale tentokrát na mandlovém základě. Produkt je dostupný ve dvou variantách, a to čistě přírodní mandlový a s příchutí slaný karamel. Inovaci však nepřinášíme pouze v nabídce rostlinných fermentovaných výrobků, ale také se můžeme od června těšit na naše Proteinové nápoje v 250 ml balení na cesty. Tyto nápoje jsou vyrobeny na sójovo-hrachovém základě, bez přidaných umělých sladidel, barviv a konzervantů a obsahují 15 g rostlinného proteinu na jedno balení. Nápoje budou dostupné ve 2 příchutích – čokoládový a karamelový s kávovými podtóny.

Alpro zmrzlina na nějakou dobu z pultů supermarketů zmizela, teď je ale zpět! Můžeme si na ní definitivně vypěstovat závislost?

Obecně lze říct, že český spotřebitel je tradiční, ale nebrání se vyzkoušet něco nového. Za inovacemi jde ročně okolo 5 % růstu naší kategorie, ale musí být chutné, kvalitní a nově spotřebitelé vyžadují, aby byly více udržitelné z pohledu životního prostředí. Při rozhodování, zda produkt uvedeme na trh, případně jej na trhu ponecháme, jako v případě těchto rostlinných zmrzlin, velmi záleží na jejich prodejích a oblíbenosti na českém a slovenském trhu.

Alpro je bezpochyby jedna z nejznámějších značek v oblasti rostlinných výrobků. Proč Danone koupilo Alpro?
Co je hnacím motorem Danone pro podporu rostlinného stravování?

Strategický rámec aktivit společnosti Danone na celém světě i v České republice je zakotven ve vizi One Planet.One Health (Jedna planeta.Jedno zdraví). My totiž věříme, že zdraví člověka a zdraví planety jsou vzájemně propojeny. Každý z nás má jen jedno zdraví, máme jen jednu planetu, a proto vnímáme péči o tyto dvě oblasti jako strategickou úlohu skupiny Danone. Naše každodenní rozhodnutí o tom, co budeme jíst nebo co si navaříme, mají přímý dopad na naše zdraví a také na stav planety. Pro zdraví potřebuje náš organismus kvalitní a výživné jídlo, což právě produkty značky Alpro ponoukají. Rozšíření produktového portfolia o produkty na rostlinné bázi podporující zdraví člověka a zároveň i planety je jeden z hlavních důvodu, proč společnost Danone koupila značku Alpro.

Alpro a Provamel v roce 2019 tvořily 16 % portfolia Danone, jaký je aktuální stav?

V současnosti značky Alpro a Provamel tvoří až 26 % z celkového portfolia společnosti Danone v České republice. Což značí nárůst podílu. Je to kvůli tomu, že rostlinné výrobky jsou velmi úspěšné. Sledujeme každoroční růst této kategorie. Před několika lety byla velikost kategorie rostlinných výrobků s klasickou mléčnou kategorií nesrovnatelná. Dnes je to však jinak.

Rozhlíží se Danone po dalších strategických hráčích, kteří vyrábějí rostlinné alternativy mléčných produktů nebo je se dvěma silnými značkami spokojené?

Zatím jsme spokojeni s našimi dvěma rostlinnými značkami, a to Alpro a Provamel. Bedlivě ale sledujeme nové trendy v rostlinné kategorii a přemýšlíme nad rozšířením naší současné nabídky pod těmito značkami. Prozatím nemá smysl přinášet na trh další značku, soustředíme se na zvyšování penetrace rostlinné kategorie a snažíme se bořit mýty a obavy spotřebitelé, kteří jsou skeptičtí vůči této kategorii.

Taky se na vašich stránkách mohli lidé zapojit do výzvy #DnesBezMasa. Čekají nás další podobně zaměřené výzvy?

Nejedná se jenom o výzvy spojené se stravováním, ale často máme naše influencer spolupráce rovněž podpořené naší „Dobře Děláš“ strategií, kde publikum motivujeme k lepšímu já, protože i malé kroky jsou skvělým začátkem. Na začátku letošního roku jsme také měli 30denní výzvu od Alpro, kde součásti výzvy bylo 30 motivujících úkolů spojených rovněž s rostlinných životním stylem, například „zkus dnes jíst pouze rostlinné jídlo“, „uvař pro kamaráda něco rostlinného“ nebo „odměň se kávou s rostlinným nápojem“. S Obdobnými podpůrnými aktivitami se tedy snažíme přicházet neustále.

Chystáte se i jinak podporovat rostlinnou kuchyni? Plánujete kromě zmíněných úkolů nějakou další formu osvěty o rostlinné kuchyni?

V Alpro komunikujeme a šíříme rostlinnou osvětu neustále skrze naše sociální sítě, podporu vybraných influencerů, ochutnávky a dalších kanálů. Často se zaměřujeme na recepty, kterými tak chceme ukázat, že i rostlinná kuchyně je pestrá a plná skvělých chutí. Jak vyplynulo ze studie, kterou jsme si v říjnu minulého roku nechali připravit od agentury Ipsos, až 10 % lidí vstupuje do rostlinné kategorie skrze kávu. Z tohoto důvodu jsme se rozhodli dostat kávové rostlinné nápoje do povědomí ještě více lidem. Proto od 19. května, po dobu pěti týdnů, vždy každou středu až neděli, rozdáváme cappuccino a macchiato připravené z Alpro Barista nápojů hned na čtyřech místech v Praze. Vozíky s kávou se nacházejí na Strossmayerově náměstí, Karlínském náměstí, Florenci, a v ulici Kostelní na Letné.

Aktivity vyvíjíme nejen v rámci Alpro, ale i jako celé Danone. Spolupracujeme s odborníky, například se Společností pro výživu. Ta vytvořila i Výživovou pyramidu pro moderní Česko, kde jsou vůbec poprvé zahrnuty i Plant-based výrobky.

V rámci Platformy pro výrobky na rostlinném základě při Českém sdružení pro značkové výrobky, což je jediná asociace výrobců Plant-based potravin v Česku, zase plánujeme realizovat informační a vzdělávací projekty také s dalšími odbornými společnostmi.

A jsme rádi, že i české státní orgány si již uvědomují silně rostoucí význam této kategorie výrobků a její potenciál například z pohledu udržitelnosti.

Můžeme se těšit v budoucnu na zcela nové rostlinné výrobky?

Rozhodně plánujeme rozšířit naši nabídku rostlinných výrobků. V této kategorii vidíme velký potenciál. V Alpro se neustále snažíme přicházet se skvělými produkty, které budou chutné a budou také lákat více a více lidí do rostlinného životního stylu. Vždy dbáme také na to, aby byly produkty zdraví prospěšné a zároveň, abychom měli nízký dopad na životní prostředí. O jaké produkty se do budoucna jedná si zatím necháme pro sebe, ale určitě se spotřebitelé mají na co těšit.

Lahodná alchymie: odkrývání kouzel fermentace

Fermentace je již po tisíciletí neoddělitelnou součástí přípravy chutného a nutričně hodnotného jídla. Co všechno přináší do rostlinné kuchyně?

Michaela Levíčková
29. 1. 2024

Piknik do horka

Horké letní dny přímo volají po tom vyběhnout ven a strávit tam celý den. Jaké jídlo však přežije vysoké teploty a náročné přenosy?

Michaela Levíčková
15. 6. 2023

Instagram feed