Souhlasíte?

01 / 06

Rostlinné mléko už je k dostání skoro v každé kavárně.

Přeskočit

Souhlasíte?

02 / 06

Nabídka zeleninových pomazánek je už samozřejmostí ve všech obchodech.

Přeskočit

Souhlasíte?

03 / 06

Mám ve svém okolí alespoň jednoho člověka, který dává přednost rostlinné kuchyni.

Přeskočit

Souhlasíte?

04 / 06

Počet lidí s intolerancí nebo dokonce alergií na laktózu narůstá a ti jistě ocení nabídku rostlinných produktů jako alternativu.

Přeskočit

Souhlasíte?

05 / 06

Znám restauraci, kde podávají skvělé rostlinné jídlo.

Přeskočit

Souhlasíte?

06 / 06

Jáhly, červená čočka, chřest nebo ovesné vločky? Rostlinná kuchyně znamená tisíce možností!

Přeskočit

5 rostlinných trendů, na které zaměřit v roce 2021 pozornost

Po všech stránkách náročný rok máme skoro za sebou a do toho nového se chceme vrhnout s pořádnou dávkou energie a hlavně zdraví. Ať už je váš jídelníček čistě rostlinný, nebo zatím jen redukujete živočišné produkty, některé novinky by vás v příštím roce rozhodně neměly minout.  Připravili jsme pro vás několik trendů ve spolupráci s lidmi z gastronomie, z řad výrobců nebo obchodníků, kteří se pohybují v oblasti rostlinných produktů.

 

TREND #1 – IMUNITA

Že o zdraví jde zákazníkům na prvním místě, platilo už na konci roku 2019. Letos to platí dvojnásob. Potvrzují to i pravidelné průzkumy společnosti InsightLab. Se svými vlastními stravovacími návyky přitom není spokojený každý třetí člověk. Proč teď nejvíc frčí to, co může podpořit imunitu, asi není potřeba zdůvodňovat. „O probiotika a zdraví mikrobiomu se zajímá čím dál tím víc lidí. Na trhu ale stále není větší výběr rostlinných kefírů, kombuch i dalších probiotických produktů, které vidíme v zahraničí,“ upozorňuje Tomáš Kofroň z Green Heads.

To je příležitost pro českého výrobce rostlinných alternativ mléčných produktů OPTIMISTIC (dříve Nemléko). Už teď nabízí fermentované limonády Bacilli. „Zajímavý potenciál vidíme právě v segmentu zdravých a fermentovaných výrobků a zabýváme se například vývojem omáček, které tyto požadavky splňují,” sdílí plány jeho zakladatelka Amálie Koppová.  

S rostoucí nabídkou rostou i nároky zákazníků. „Lidé hledají alternativy alternativ – zdravější a funkčnější rostlinné produkty,“ vysvětluje Amálie. A třeba i takové, které do regálu necestují přes půl světa. V Green Heads by si pro příští rok vsadili na lokální superpotraviny jako je hrách, kopřiva nebo řepa.

Nepřítelem číslo jedna zůstává bílý cukr a jeho omezování lidé často považují za jeden z prvních „kroků ke zdraví“. Andrea Vozníková z InsightLab dodává jako další příklad výběr margarínu místo másla kvůli zajímavému poměru omega 3 a 6.

 

 

TREND #2 – BÍLÝ NÁPOJ ROSTLINNÉHO PŮVODU

I placka ze sóji se může jmenovat (rostlinný) burger, dál se smí používat i pojmy veganský párek a klobása. Rozhodli o tom nedávno europoslanci. Naopak na čas přidělali starosti výrobcům alternativ mléčných produktů. Je to pro ně ale i dobrá zpráva, že tradiční producenti začali brát rostlinnou konkurenci vážně. Třeba na Rohlíku dokonce zákaz používání slov jako “mléko” zájem o alternativní nápoje tuzemských výrobců zvýšil. „Někteří zákazníci se díky tomu o výrobcích dozvěděli, jiní chtěli zkrátka podpořit své oblíbené lokální značky,” říká Jan Kovář z Rohlík.cz.

Cappuccino bez kravského mléka mají v nabídce už i některé velké kavárenské řetězce, v části z nich si dokonce můžete vybírat z více druhů (více si přečtete v naší anketě Rostlinná kavárna roku 2020). „Tento trend objevují pomalu také kavárny a bistra v menších městech. Pokud mají strach z rostlinného produktu, sáhnou prvně po kokosové nebo mandlové variantě, ale nakonec pak většinou stejně uznají, že ovesný nápoj nemá v kávě konkurenci,“ prozrazuje zkušenosti z Green Heads Petr Šístek. „Naopak nápoj na bázi sóji není ideální, může se v kyselejších odrůdách kávy srážet,“ dodává.  I tak ale sója zůstává mezi kavárníky rozšířená. Právě na ni letos vsadila třeba i síť McCafé.

 

 

TREND #3 – LOKÁLNĚ NEBO LEVNĚ

Co je české, to je hezké a nemusí to být levné. Češi jsou srdcaři, pokud už mají oblíbenou značku, těžko je někdo přesvědčí, aby vyzkoušeli jinou. Důležitá je pro ně podpora domácích výrobců i ekologičtější doprava. Na Rohlíku příští rok čekají nárůst podílu vratných i recyklovatelných obalů, tento trend potvrzuje i David Zmrzlý, majitel Puro Shopu.

Nadnárodním řetězcům naopak nic nedarují, tam jdou po ceně a tenhle tlak příští rok zřejmě zesílí. „Pokud má korporace obrovské výrobní kapacity a kapitál, zákazníci chtějí produkt za nižší cenu. Naopak svému menšímu domácímu hrdinovi jsou ochotni vyšší cenu zaplatit,” říká Jan Kovář z Rohlík.cz.

 

TREND #4 – KDO SE S TÍM MÁ POŘÁD VAŘIT?

Letošní rok přilepil tisíce lidí doma na židli, vařit dvakrát denně ale stíhá málokdo. Mražená a chlazená „ready made“ jídla jsou tak bezesporu žádaným zbožím i letos. Prvně jmenovanou variantu zvolil i Forky´s, který bude tyhle hotovky nabízet nejen svým franšízám, ale také retailovým zákazníkům. Navzdory zdravější nabídce, kterou najdete ve Forky´s od začátku (třeba ve formě superbowls, kimchi nebo kombuchy), dělá pořád hlavní byznys tohoto úspěšného franšízového konceptu junk food. Potvrzuje to zakladatel bistra Luboš Vidlička. Změnu podle něj rok s jedničkou na konci nepřinese.

 

TREND #5 – NĚCO NOVÉHO

V roce 2021 se zaměřte na lednice s chlazenými výrobky. Už brzy se totiž vedle jogurtů začne objevovat rostlinná verze jednoho z nejoblíbenějších dezertů na světě – cheesecaku. „V oblasti rostlinných dezertů je určitě velký prostor pro novinky,“ těší se Tomáš Kofroň z Green Heads. Libor Pozníček z Rostlinně s napětím očekává rostlinnou alternativu vajec v tekuté podobě, kterou vyrábí americká společnost JUST. Zatím se jí ale nedaří dostat na evropský trh. V Puro Shopu nově zařadili alternativu vejce v prášku, která je v přepočtu na jedno „vejce“ cenově rozumná. Zároveň David Zmrzlý dodává, že zkušenosti z německého trhu ukazují, že zákazníci chtějí nakupovat rostlinné potraviny i v drogeriích.

 

 

KAŽDÉ SOUSTO SE POČÍTÁ

Ať už jste výrobce nebo prodejce rostlinných produktů, nezapomínejte, že nejsou jenom pro vegany. Rostlinná kuchyně nabírá na popularitě napříč společností. „Na Rohlíku vidíme, že si nějakou rostlinnou alternativu koupí průměrně jednou za měsíc každý druhý zákazník,” uzavírá Jan Kovář.

 

Lahodná alchymie: odkrývání kouzel fermentace

Fermentace je již po tisíciletí neoddělitelnou součástí přípravy chutného a nutričně hodnotného jídla. Co všechno přináší do rostlinné kuchyně?

Michaela Levíčková
29. 1. 2024

Piknik do horka

Horké letní dny přímo volají po tom vyběhnout ven a strávit tam celý den. Jaké jídlo však přežije vysoké teploty a náročné přenosy?

Michaela Levíčková
15. 6. 2023