Souhlasíte?

01 / 06

Rostlinné mléko už je k dostání skoro v každé kavárně.

Přeskočit

Souhlasíte?

02 / 06

Nabídka zeleninových pomazánek je už samozřejmostí ve všech obchodech.

Přeskočit

Souhlasíte?

03 / 06

Mám ve svém okolí alespoň jednoho člověka, který dává přednost rostlinné kuchyni.

Přeskočit

Souhlasíte?

04 / 06

Počet lidí s intolerancí nebo dokonce alergií na laktózu narůstá a ti jistě ocení nabídku rostlinných produktů jako alternativu.

Přeskočit

Souhlasíte?

05 / 06

Znám restauraci, kde podávají skvělé rostlinné jídlo.

Přeskočit

Souhlasíte?

06 / 06

Jáhly, červená čočka, chřest nebo ovesné vločky? Rostlinná kuchyně znamená tisíce možností!

Přeskočit

Rostlinné trendy na rok 2022: Lokálnost, ekologie a rozmanitost

Rok 2021 se chýlí ke konci a my jsme se opět sešli s lidmi z řad odborníků na potravinářský průmysl a gastronomii, abychom se společně podívali, jaké trendy budou na rostlinném trhu rezonovat v nejbližším období. Ať už vás rostlinná kuchyně zajímá z pohledu spotřebitele, výrobce nebo obchodníka, připravili jsme si pro vás seznam věcí, na které určitě stojí za to se v roce 2022 zaměřit. Diskuse se zúčastnili Petr Šístek a Tomáš Kofroň z Green Heads, Andrea Vozníková z InsightLab, Jan Kovář z Košíku a Břetislav Stromko z Dáme jídlo.

Trend 1: Vzdělávání zákazníka

Jednoznačně důležitým tématem (nejen) velkých značek a firem bude v příštím roce edukace spotřebitele. Velké firmy totiž otevřely některá témata, jako je právě rostlinná kuchyně, udržitelnost či uhlíková neutralita, a tak vyšlapaly cestu i ostatním firmám, které se tomuto trendu přizpůsobují. Jakmile se takovým tématům začnou intenzivně věnovat lídři na trhu, lidé se o ně začnou více zajímat, míní Jan Kovář z Košíku. Rok 2022 podle něj nebude tolik o nových produktech na trhu, ale spíše právě o vzdělávání zákazníka. To se však nesmí dít všechno najednou. Musí se postupovat pozvolně, jinak se lidé na inovaci nepřipraví a hned ji odmítnou.

Společnosti se už dnes snaží propagovat flexitariánství, zařazování rostlinných potravin do jídelníčku a vyzdvihovat lokální suroviny. Propagace zdravých a čistě rostlinných produktů dostává v komunikaci řady velkých firem přednost před ostatními výrobky. Takovou strategii zvolili třeba v Albertu, chtějí totiž zákazníky nenásilně upozornit na nové a z různého úhlu pohledu prospěšné možnosti ve své nabídce. Různé iniciativy, jako třeba Máme to na talíři od Českého gastronomického institutu, zároveň řeší, jak rozšířit zdravou či rostlinnou nabídku ve školních jídelnách a kantýnách. Podle Petra Šístka z Green Heads není budoucnost v avokádu a jiných exotických potravinách, ale právě v lokálních (evropských) produktech, jako je třeba hrách.

Trend 2: Ochrana životního prostředí 

Podstatnou vlastností produktu bude jeho uhlíková neutralita. Mezi spotřebiteli se totiž zvýšil zájem o ochranu životního prostředí a nové firmy tak považují ekologický přístup za  samozřejmost a standard. “Setkáváme se s tím, že nově otevřené kavárny hledají vhodnou rostlinnou alternativu k mléku ještě před otevřením. Dle naší statistiky nejméně 1 z 10 zákazníků zvolí rostlinnou alternativu a provozovatelé to ví,” míní Tomáš Kofroň z Green Heads. Uhlíková neutralita je podstatná i pro Rohlík.cz, který začal sázet stromy za každý provedený nákup. U rozvážených jídel z restaurací se začíná také čím dál více dbát na ekologické obaly, příbory, tašky a dopravu, upozornil Břetislav Stromko z Dáme jídlo, navíc firma na těchto změnách se svými partnerskými restauracemi systematicky pracuje.

Do mainstreamu se v roce 2022 jistě dostane i bezobalovost. Podle Andrey Vozníkové z InsightLabu roste snaha velkých firem o redukci plastových obalů. Bezobalové obchody jsou trendem posledních pár let a v dnešní době se ještě více prosazují, například s otevřením velkého bezobalového shop-in shopu v obchodě Albert v pražském OC Westfield Chodov.

Trend 3: Rostlinná nabídka i v příštím roce poroste

Změnu očekáváme i v pestrosti produktů. Poptávka po rostlinných jídlech vzrostla na Dáme jídlo v roce 2020 až o 40 % a podle Břetislava Stromka se dá očekávat, že se bude zvyšovat i dál. Podniky tak logicky reagují rozšiřováním své nabídky. Co se týče nových produktů, Jan Kovář avizoval, že se další velcí hráči chystají pustit i na trh s alternativami, takže se určitě máme na co těšit.

Segment, který zcela jistě není ještě na českém trhu nasycený, jsou alternativy mléka. Shodují se na tom Jan Kovář s Andreou Vozníkovou. V populaci stoupá procento lidí s intolerancí laktózy i počet reduktariánů, kteří chtějí konzumaci mléčných výrobků omezit. Prodej bezlaktózových výrobků tedy roste, a to i proto, že se stávají cenově dostupnějšími. Také proto se rozšiřují možnosti v segmentu rostlinných alternativ, na kterém se objevují nové a nové produkty, jak bylo patrné třeba na akci Taste Fake Milk

Novinky nás čekají také v kategorii alternativ vajec. Tomáš Kofroň vnímá stoupající poptávku například po aquafabě a na trhu se vytváří prostor pro další adekvátní rostlinné náhražky vajec na pečení a vaření.

Lidé rádi připravují jídlo doma, ale přejí si ingredience nakupovat co nejpohodlněji – ve výhodě jsou pak obchodníci, kteří jednotlivé komponenty dodávají, jako jsou Rohlík či Košík. Podle předpovědi Jana Kováře z Košíku se budou zákazníci v příštím roce více zajímat o složení potravin, které jedí, a nakupovat více základních surovin. S tím bude spojena i čím dál větší poptávka po rychlém nákupu, kterou nyní umožňuje služba Dáme Market. Lidem záleží na pohodlnosti, nechtějí v dnešní době trávit příliš času nakupováním a je pro ně příjemné, když jim mohou čerstvé potraviny přivézt domů do 20 – 30 minut. 

Trend 4: Poptávka po autentických výrobcích s příběhem

Lidé mají rádi příběhy a v dnešní době tomu přizpůsobují i svoje nákupy. Úspěšné tak podle distributora rostlinných alternativ na českém a slovenském trhu Green Heads budou produkty se zajímavými příběhy, které zákazníky zaujmou i v souvislosti s lokálností a udržitelností produktů. Tyto kategorie budou pro zákazníka zase o něco důležitější.

Budoucnost je rostlinná

Všech pět expertů se jednoznačně shoduje, že i v roce 2022 nás čeká spousta novinek a že má rostlinný segment obrovský potenciál. Těšíme se na novinky na trhu, na rozšířenou nabídku restaurací i na překvapení, se kterými teď možná vůbec nepočítáme. Žádnou novinku nepropásnete, pokud budete sledovat náš Facebook, Instagram a také náš blog. Najdete tam spoustu nápadů, novinek i inspirace.

Lahodná alchymie: odkrývání kouzel fermentace

Fermentace je již po tisíciletí neoddělitelnou součástí přípravy chutného a nutričně hodnotného jídla. Co všechno přináší do rostlinné kuchyně?

Michaela Levíčková
29. 1. 2024

Piknik do horka

Horké letní dny přímo volají po tom vyběhnout ven a strávit tam celý den. Jaké jídlo však přežije vysoké teploty a náročné přenosy?

Michaela Levíčková
15. 6. 2023