Souhlasíte?

01 / 06

Rostlinné mléko už je k dostání skoro v každé kavárně.

Přeskočit

Souhlasíte?

02 / 06

Nabídka zeleninových pomazánek je už samozřejmostí ve všech obchodech.

Přeskočit

Souhlasíte?

03 / 06

Mám ve svém okolí alespoň jednoho člověka, který dává přednost rostlinné kuchyni.

Přeskočit

Souhlasíte?

04 / 06

Počet lidí s intolerancí nebo dokonce alergií na laktózu narůstá a ti jistě ocení nabídku rostlinných produktů jako alternativu.

Přeskočit

Souhlasíte?

05 / 06

Znám restauraci, kde podávají skvělé rostlinné jídlo.

Přeskočit

Souhlasíte?

06 / 06

Jáhly, červená čočka, chřest nebo ovesné vločky? Rostlinná kuchyně znamená tisíce možností!

Přeskočit

udrzitelny-nakup.cz – inspirace pro lepší svět: Jak se dělá společensky odpovědný start-up?

udrzitelny-nakup.cz – inspirace pro lepší svět. S takovým sloganem přichází nový start-up Martina Lanty, který se v roce 2020 stal prvním vítězem soutěže Plant-Powered Mash-Up.

Martin se již několik let stravuje rostlinně. Tvrdí, že když člověk jednou začne pátrat po původu věcí, které na denní bázi používá, začne svoje nákupní chování měnit od základu. Ať už jde o šampón na vlasy, kartáček na zuby, tričko, prací přípravek nebo boty. Právě proto se rozhodl této problematice věnovat do hloubky.


Cesta k „Udržitelnému nákupu“ však původně začala úplně jinde. Jako vášnivý muzikant pracoval Martin nejdřív v hudebninách kytary.cz, odkud se po šesti letech vydal na dráhu marketingu. Prošel různými marketingovými profesemi a disciplínami od tisku přes datovou analytiku, televizní spoty, pay-per-click reklamu až po online marketingové strategie. Postupně si uvědomoval, že ač svou práci dělá dobře, nechce trávit osm hodin denně u něčeho, v čem nevidí přidanou hodnotu pro svět kolem sebe. Nastoupil proto do českého start-upu Mana, ve kterém se více než rok věnoval již zmíněné online marketingové strategii. S heslem „Když rozložím své síly, tak pomůžu více firmám a v konečném důsledku i lidem,“ se Martin nakonec vydal na volnou nohu. Teď dělá marketing pro menší firmy a podniky, které si nemohou dovolit zaměstnat markeťáka na plný úvazek. Martinovu práci tak můžete znát mimo jiné z kampaní Mana, Chutnej, Collective Collapse, Econea či Nebaleno.cz.

V říjnu 2020 jsi jako úplně první vyhrál Plant-Powered Mash-Up, naši start-upovou soutěž. Jak se na to zpětně díváš?

Přiznám se, že ta výhra mě trošičku překvapila, vůbec jsem s ní nepočítal. To, že jsem se do soutěže přihlásil, byla náhoda. Doporučil mi to můj kamarád Libor Pozníček. Na jeho popud jsem se přihlásil, za což mu teď ještě zpětně děkuju.

Soutěž pro mě byla do určité míry závazkem a odrazovým můstkem. Něco jsem vyhrál, a měl jsem to navíc posvěcené od pěti lidí, kteří se v pohybují ve velkém businessu. Byť se to může zdát jako formalita, uvnitř jsem závazek opravdu cítil a nutilo mě to pokračovat dál.

 

 

O co tedy jde? Co je to ten „Udržitelný nákup“?

V kostce by se dalo říct, že se jedná o vyhledávač udržitelných, etických a zdravých produktů. Když se člověk na tento vyhledávač dostane, má na jednom místě produkty, které mají tyto hodnoty jako společného jmenovatele. Jsou tam všechny produkty napříč kategoriemi: od potravin, doplňků stravy, oblečení, obuvi, kosmetiky, drogerie až po cokoliv, co se dá považovat za spotřební zboží. Všechno na jednom místě s možností filtrace, porovnávání a označování oblíbených produktů.

To je jedna část projektu. Druhá část je informační a znalostní. Chci, aby součástí toho všeho byla i osvěta související s udržitelností, protože spousta lidí si myslí spoustu věcí. Kolem veganství, ekologie a udržitelnosti koluje mnoho různých fám a polopravd. Myslím si, že je stále potřeba vysvětlovat a šířit ve společnosti tato témata.

No a co všechno se za ty dva roky stalo? Kam ses posunul?

Podstoupil jsem mnoho schůzek s potenciálními investory. Zvažoval jsem různé cesty, jak ten nápad začít realizovat a zároveň s ním skloubit práci, která mě po dobu těch dvou let živila. Oslovil jsem lidi z jedné přední české marketingové agentury a vypracovali jsme společně kompletní business plán rozpočítaný do maximálního detailu na deset let dopředu.

Je to běh na dlouhou trať. Světlo na konci tunelu je opravdu hodně malinké a člověk ho vidí jako vzdálenou tečku. Pro mě jako pro někoho, kdo předtím žádnou firmu nevedl, je to hrozně abstraktní proces: Představit si jednotlivé kroky, které tam vedou. Takže takovým zvláštním kolečkem jsem se dostal zpátky na začátek, kdy jsem uznal, že do toho nechci jít žádným megalomanským způsobem. Uvědomuji si, že když bych si na sebe vzal ten závazek vstupních investic, tak by mi to velmi výrazně ovlivnilo život minimálně na následujících pět až deset let. Sice to není stejné, jako když si člověk vezme úvěr v bance – existenciální problém z toho mít nemusí – ale stejně si uvědomuji, že v tomhle ohledu není dobré mít velké oči.

Takže jsem se vrátil zpátky na začátek tak, jak jsem to původně zamýšlel. To znamená sehnat někoho, kdo rozumí té technické stránce, tedy nějakého člověka s přesahem do IT. A začít to budovat postupně.

Změnilo se na projektu něco zásadního od doby, kdy jsi Mash-Up vyhrál?

Bylo to hlavně hledání investorů a škálování. Co se týče celkové filozofie, tam se nic neměnilo, za tím jsem si tvrdě stál. A vlastně mi ani nikdo nerozporoval a neříkal: „Hele, s tak specifickým záběrem se hrozně limituješ.“

Co tě k tomuto nápadu vlastně přivedlo?

Štvalo mě, že za těch šest let, kdy já sám jsem veganem a zajímám se o udržitelnost a ekologii, tak ač jsem se dostal k různým výrobcům a výrobkům, celý trh je stále velmi roztříštěný. Spousta menších a středních podnikatelů řeší úplně stejnou věc, a to je nedostatek času a peněz na marketing.

Cítil jsem tedy potřebu i ze strany e-shopů. Říkal jsem si, proč draze a složitě využívat kanály typu Facebook nebo Google, když to za ně můžu udělat já a agregovat je všechny na jedno místo, kde si člověk může vybrat, na kterém z e-shopů nakoupí. Člověk, který si chce koupit např. bio tričko, tam pak může vidět, že někdo dělá i super veganské mýdlo, a tak může objevit další skvělé produkty a e-shopy.

Pro koho je tedy udrzitelny-nakup.cz? Bude třeba pro moji tetu, které je téměř šedesát let a žije na vesnici? 

Jo, je to určitě i pro tyhle lidi. Ba dokonce si myslím, že to bude hlavně pro lidi, kteří, řekněme, v tom nejsou namočení, kteří o udržitelnosti moc nevědí. Lidé, kteří v tom už umí chodit, třeba už mají svůj oblíbený e-shop, nakupují tam a jsou na to zvyklí. Udržitelný nákup je spíš pro lidi, kteří si to tak snadno nedohledají a nemají ten focus, nepídí se po tom. Spoustu mých známých a kamarádů s myšlenkou udržitelnosti sice souhlasí a sympatizují s tím, ale jsou naučeni nakupovat v běžných řetězcích produkty, které znají z regálů hypermarketu. Hlavní myšlenkou je tyto dva světy propojit a lidem výběr maximálně usnadnit.

A jak na projekt reagují lidé ve tvém okolí?

Za poslední dva roky a něco jsem nenarazil ani na jednoho člověka, který řekl: „Hele Martine, to je kravina.“ Ti, se kterými jsem se bavil, nebyli vůbec ekologicky založení lidé, ale i ti řekli, že jim to dává obrovský smysl. Což mě z velké části pořád hnalo kupředu. Samozřejmě jsem měl chvilky, kdy jsem si říkal: „Máš dobře placenou práci, co tě baví, tak o co ti jde, na to nemáš, co když přijde jiná velká firma a rozjede podobný model.“ A podobně.

Jak jsi vlastně přišel k názvu „Udržitelný nákup“?

Dlouho jsme nad tím uvažovali. Ze začátku jsme měli jako favorita „Ekomall“. Hrozně se mi líbilo to slovo „mall“ neboli obchoďák. Přesně jako když přijdeš do obchoďáku: Máš tam jednotlivé krámky a můžeš si vybrat, co a kde si koupíš. Jenže po konzultaci s firmou, která se zabývá patenty a ochrannými známkami, jsme usoudili, že je tu jeden velký hráč, kterému by se to v budoucnu nemuselo úplně líbit :-). Byť určitě nebyl primární záměr na nich jakkoliv parazitovat – bylo to čistě proto, že ten název zněl dobře a významově mně k tomu seděl.

Po brainstormingu a rešerši o tom, jaké domény jsou reálně volné, jsme dospěli k názvu udrzitelny-nakup.cz. Zatím sice začneme v ČR, ale určitě máme vidinu rozšiřovat se do zahraničí. Přesto jsme to zatím pojmenovali ryze česky.

Co je v této chvíli tvojí největší výzvou?

Největší výzvou pro mě bude dostat se do fáze, kdy budeme mít 20, 30 e-shopů, zajímavé články a obsah, budeme vodit pravidelnou návštěvnost. Musíme si ověřit, jestli tam je zájem z jedné i z druhé strany. Může se klidně stát, že narazíme, ale i kdybych se do toho bodu dostal, nebudu si to vyčítat. Udrzitelny-nakup.cz vznikl docela přirozeně a myslím si, že i to by lidé a e-shopy mohli ocenit. Je v něm autenticita a ten podnikatelský záměr na prvním místě ani není.

To je na tvé práci rozhodně vidět a už se těším na to, jak budu brouzdat po udrzitelny-nakup.cz. Díky, Martine!

Taky moc děkuju a budeme si držet palce. 🙂

Lahodná alchymie: odkrývání kouzel fermentace

Fermentace je již po tisíciletí neoddělitelnou součástí přípravy chutného a nutričně hodnotného jídla. Co všechno přináší do rostlinné kuchyně?

Michaela Levíčková
29. 1. 2024

Piknik do horka

Horké letní dny přímo volají po tom vyběhnout ven a strávit tam celý den. Jaké jídlo však přežije vysoké teploty a náročné přenosy?

Michaela Levíčková
15. 6. 2023