Souhlasíte?

01 / 06

Rostlinné mléko už je k dostání skoro v každé kavárně.

Přeskočit

Souhlasíte?

02 / 06

Nabídka zeleninových pomazánek je už samozřejmostí ve všech obchodech.

Přeskočit

Souhlasíte?

03 / 06

Mám ve svém okolí alespoň jednoho člověka, který dává přednost rostlinné kuchyni.

Přeskočit

Souhlasíte?

04 / 06

Počet lidí s intolerancí nebo dokonce alergií na laktózu narůstá a ti jistě ocení nabídku rostlinných produktů jako alternativu.

Přeskočit

Souhlasíte?

05 / 06

Znám restauraci, kde podávají skvělé rostlinné jídlo.

Přeskočit

Souhlasíte?

06 / 06

Jáhly, červená čočka, chřest nebo ovesné vločky? Rostlinná kuchyně znamená tisíce možností!

Přeskočit

Hodnocení řetězců podle dostupnosti
rostlinných produktů v roce 2022

Nabídka rostlinných alternativ se za poslední dva roky na českém trh nepřehlédnutelně rozrostla. A není divu. Mezi lety 2019 a 2021 u nás stoupl počet flexitariánů, neboli lidí, kteří vědomě omezují konzumaci živočišných produktů, z pouhých 4 % na 13 % , jak vyplývá ze srovnání dat výzkumných agentur Ipsos a InsightLab. Zároveň máme v populaci až 45 % těch, kteří si jídelníček obohacují o rostlinné alternativy živočišných produktů.

Rozhodli jsme se tedy uspořádat v pořadí již druhé hodnocení obchodních řetězců, abychom zjistili, kde opravdu najdete všechno, co potřebujete, a kde na rostlinnou vlnu ještě zcela nenaskočili. Zbytečně to však nenatahujme, určitě jste zvědaví, kdo letos získal prvenství…

Rostlinný řetězcem roku 2022 se stává Globus!

Gratulujeme k obhájení titulu.

Z výsledků letošního hodnocení je zjevné, že řetězce nejen následují rostoucí trend rostlinných alternativ, ale taky jej sami tlačí kupředu. Jejich nabídka se za poslední 2 roky nejvýrazněji rozšířila u alternativ mléka, masa (v podobě burgerů, řízků, nugetek apod.) a jogurtů. Zejména růst prvních dvou kategorií není vůbec překvapivý. V roce 2021 uspořádala výzkumná společnost InsightLab panel, ve kterém se zástupci řetězců shodli, že u nich meziročně nejvíc vzrostl právě prodej alternativ mléka a masa. Napříč všemi hodnocenými řetězci se zároveň zvýšila různorodost nabídky tofu a tempehu či rostlinné zmrzliny. 

Avšak i přes tento značný úspěch některé kategorie stagnují. Jsou jimi především alternativy sýrů, chlazené ochucené saláty či stále pokulhávající nabídka mražených hotových jídel (např. pizzy), alternativ ryb a mořských plodů. Jak si tedy vedly jednotlivé řetězce?

Výsledky jednotlivých řetězců

1. místo – Globus
I letos obhájil své prvenství ve 4 z 5 zkoumaných kategorií. Přesto, že jsme oproti minulému hodnocení poupravili metodologii hodnocení, velikost jeho rostlinného sortimentu mu tento titul opětovně obhájil. Je tedy zjevné, že Globus neusnul na vavřínech minulého hodnocení a pokračuje v rozšiřování nabídky rostlinných alternativ. Jako jediný ze dvou řetězců uvedl do regálů “rostlinnou alternativu ryb” a jasnou převahu nad svými konkurenty má i ve velikosti nabídky tofu a tempehu či drobného občerstvení na rostlinné bázi. Kategorie, ve které nám bohužel Globus zatím dech nevyrazil, jsou tzv. hotovky. Rozhodně však oceňujeme, že rostlinné produkty zde najdeme nejen ve speciální sekci Zdravý svět ale i napříč obecným sortimentem potravin, kde se s nimi setkává stále víc a víc zákazníků.

2. místo – Albert
Právě Albert je řetězcem, který jasně vede v dostupnosti “Rostlinných hotových jídel”, jež mu společně s kategorií “Rostlinných omáček, dipů a pomazánek” zajistily druhé místo v letošním hodnocení. Velké ocenění si ale zaslouží i v sekci rostlinných mlék a jogurtů, kterou v průběhu 2 let až ztrojnásobil! Albert nejenže pokračuje v rozšiřování rostlinných produktů své vlastní značky – Nature’s promise, ale v roce 2021 také přivedl na český trh řadu rostlinných jogurtů Ah pocházejících od jeho sesterského řetězce v Nizozemí.

3. místo – Tesco
Zasloužený bronz i letos připadá řetězci Tesco, v jehož hypermarketech rozhodně nebudete zklamaní, (nejen) pokud se chystáte grilovat. Tesco totiž jasně vede v nabídce rostlinných zmrzlin a alternativ burgerů, řízků a nugetek. Zároveň je i jedním ze dvou řetězců, ve kterém naleznete “rostlinnou alternativu ryb” a to rovnou pod jeho privátní značkou Plant Chef. Potěší vás zde i nabídka rostlinných sýrů, která se za poslední 2 roky ztrojnásobila. Nebo radši rostlinný jogurt? Těch jsme našli až čtyřikrát(!) více druhů než v minulém hodnocení.

4. místo – Kaufland
Čtvrtá příčka si letos neodnese tzv. bramborovou medaili, ale krémovou! Kaufland totiž převálcoval všechny ostatní řetězce v sekci rostlinných krémů (na vaření, na pečení) a sladkého pečiva. Skvělý posun se mu povedl i v nabídce rostlinných alternativ masa a mléčných produktů. Jen tak dál!

5. místo – Lidl
Privátní značka Vemondo, kterou i v Česku vídáme čím dál tím víc, jednoznačně dokazuje, že se i Lidl vydal na rostlinnou cestu. I přes skvělé akční produkty (např. rostlinná pizza od Vemondo!) zde chybí širší celoroční nabídka. Každopádně tu je prostor pro růst a my jsme si jistí, že Lidl si s touto výzvou poradí. I když malý, ale přeci jen posun Lidl zaznamenal v nabídce rostlinných alternativ masa a zmrzliny. Na druhou stranu však jako jediný nenabízí žádnou rostlinnou alternativů sýru či mražených hotovek. Pokud ale máte chuť na chlazený ochucený salát z čistě rostlinných surovin, v Lidlu si rozhodně je z čeho vybrat!

6. místo – Penny Market
I letos je Penny Market na chvostu hodnocení téměř ve všech sekcích rostlinných alternativ a to i přesto, že v roce 2020 uvedl do prodejen nejen tofu ale i rostlinnou alternativu mletého masa od Uzenin Příbram, která se dokonce dostala do hlasování o Rostlinný produkt roku! Následně však tento produkt z obchodů zmizel. Pevně věříme, že to pouze znamená, že Penny Market rostoucí poptávku po rostlinných alternativách vnímá a že brzy na rostlinnou vlnu taky naskočí.

pod čarou – Billa
Nabídka rostlinných alternativ, které jsou zde k nalezení, poslednímu místu neodpovídá. No i přesto jsme Billa nemohli do hodnocení zařadit a to ze zcela jednoduchého důvodu: zástupci řetězce nám nedodali data k velikosti potravinového sortimentu a tím pádem jsme neměli podklady pro kvantitativní analýzu. Nehledě na to však dokážeme říct, že nějaký ten posun Billa zaznamenala a to v oblasti rostlinných pomazánek či drobného občerstvení. Naopak u rostlinných alternativ masa a mléčných výrobků ještě pořád zaostává za většinou konkurence.

 

Jak průzkum probíhal?

Sběr dat proběhl v listopadu 2021 v pěti městech napříč Českou republikou – Praha, Brno, Ostrava, Plzeň a Liberec. V každém městě jsme vytipovali největší pobočku od každého řetězce, kde jsme sbírali data o sortimentu.

Do průzkumu jsme nezahrnovali celý sortiment příslušných řetězců, ale zaměřili jsme se jen na tyto skupiny potravin:

 – Rostlinné alternativy masa

– Rostlinné alternativy mléčných výrobků

– Rostlinné sladkosti, pečivo a drobné občerstvení

– Rostlinná hotová jídla

– Rostlinné omáčky, dipy a pomazánky

Těchto pět skupin jsme rozdělili do 26 dalších kategorií, které měly při počítání finálního skóre odlišnou důležitost – např. alternativy masa měly větší váhu než rostlinné sladkosti. 

Do tohoto skóre jsme následně započítali jako jeden z faktorů i celkový počet potravinových položek zalistovaných v daném řetězci, abychom zohlednili poměr rostlinných produktů vůči celkové nabídce potravin. Výjimkou byl pouze řetězce BILLA, který nám data k velikosti potravinového sortimentu nedodal.

Další články