Souhlasíte?

01 / 06

Rostlinné mléko už je k dostání skoro v každé kavárně.

Přeskočit

Souhlasíte?

02 / 06

Nabídka zeleninových pomazánek je už samozřejmostí ve všech obchodech.

Přeskočit

Souhlasíte?

03 / 06

Mám ve svém okolí alespoň jednoho člověka, který dává přednost rostlinné kuchyni.

Přeskočit

Souhlasíte?

04 / 06

Počet lidí s intolerancí nebo dokonce alergií na laktózu narůstá a ti jistě ocení nabídku rostlinných produktů jako alternativu.

Přeskočit

Souhlasíte?

05 / 06

Znám restauraci, kde podávají skvělé rostlinné jídlo.

Přeskočit

Souhlasíte?

06 / 06

Jáhly, červená čočka, chřest nebo ovesné vločky? Rostlinná kuchyně znamená tisíce možností!

Přeskočit

Hodnocení kavárenských řetězců podle rostlinné nabídky

Podle průzkumu agentury Ipsos z června 2020 preferuje desetina Čechů stravu s vyloučením či omezením masa. Ruku v ruce s rostoucí poptávkou sledujeme i rozšiřování nabídky rostlinných verzí mléčných a masných produktů. Po hodnocení dostupnosti rostlinného sortimentu v českých supermarketech, které jsme publikovali v lednu 2020, je čas zhodnotit další segment – kavárenské řetězce. 

Rostlinná kuchyně už dávno není něčím výjimečným. Důkazem může být i rapidní nárůst prodeje rostlinných mlék. Podle výzkumné společnosti Nielsen Češi loni nakoupili jejich nejrůznější druhy za 314 milionů korun, což je meziroční nárůst o sedmnáct procent. Slyší kavárenské řetězce na rostoucí poptávku a nabízejí zákazníkům rostlinná mléka do kávy? Inspirací pro všechny ostatní mohou být na místním trhu třeba kavárny mamacoffee, liberecká Mikyna nebo českobudějovické Café Datel. Zmíněné podniky se totiž dlouhodobě pyšní skvělou rostlinnou nabídkou.

V průzkumu jsme ve spolupráci s Českou veganskou společností zjišťovali, jak největší řetězce kaváren reagují na měnící se poptávku spotřebitelů. Díky hodnocení jsme zjistili, kam se vyplatí chodit na dezert a kávu s rostlinným mlékem a kde to zatím tak slavné není. A jaký je výsledek? Titul rostlinná kavárna roku získává Starbucks!

Výsledky jednotlivých kavárenských řetězců

V průzkumu jsme se zajímali o

– dostupnost rostlinného mléka (a jeho cenu) 

– nabídku slaného a sladkého občerstvení 

– uvedení rostlinné nabídky v menu

– komunikaci rostlinné nabídky na sociálních sítích

– plány do budoucna

Jednotlivým otázkám jsme přidělili body. A jak to dopadlo?

S velmi dobrým výsledkem nad 9 bodů se umístil Starbucks a Coffeeshop Company. Jedná se o odhodlané vedoucí podniky, které jsou si vědomy měnících se spotřebitelských trendů a reagují na poptávku velmi rychle.

Kavárny se skóre 7 až 9 bodů – McCafé a CrossCafe –  jsou označovány jako „probouzející se“. Jedná se o kavárny, které se teprve rozkoukávají. Vědí, že rostlinné alternativy lákají stále větší skupinu lidí, a změny pomalu začínají zavádět.

Costa Coffee a Tchibo získaly méně než 5 bodů, jejich rostlinná nabídka je velmi omezená. Tyto kavárny si nemusí být vědomy měnících se spotřebitelských trendů. Nesledují změny a inovace ve svém odvětví, a proto na ně nereagují nebo reagují jen velmi pomalu.

A teď konkrétně

1. místo – Starbucks

Absolutní vítěz žebříčku nabízí rovnou čtyři druhy rostlinných mlék. Sójové mléko řetězec nabízí bez příplatku, ale za ostatní druhy (kokosové, mandlové a ovesné) si zákazník musí připlatit. Tuto skutečnost nehodnotíme kladně – kavárna tím dává najevo, že rostlinné mléko je jen výdobytkem nebo doplňkem pro lidi, kteří si to mohou dovolit. Připomeňme si ale, že mnoho lidí trpí nesnášenlivostí laktózy, finanční zázemí s tím nemá nic společného. S největším počtem nabízených alternativ živočišného mléka je ale první místo v žebříčku naprosto zasloužené. Za zmínku stojí i to, že rostlinné mléko lze místo živočišného zvolit nejen při objednávce kávy, ale i dalších horkých a studených nápojů.

Vedle nápojů Starbucks nabízí i rostlinné dezerty – espresso brownie, rostlinný jablečný koláč a raw tyčinky.

I po marketingové stránce vědí, co dělají. Ze všech konkurentů používají nejúčinnější taktiky, a probouzejí tak v zákaznících zájem o rostlinnou nabídku.

2. místo – Coffeeshop Company

Coffeeshop Company nabízí rovnou dva druhy rostlinného mléka – sójové a kokosové. Ideální kombinace např. pro alergiky na sóju. Oba druhy jsou však za příplatek. Rostlinné mléko si i v tomto řetězci můžeme objednat ke všem položkám z nabídky.

Ke kávě je možné si v Coffeeshop Company objednat jablečný koláč s čistě rostlinným složením. Vedle Starbucks tak máme druhé místo, kam stojí za to zajít!

3. místo – McCafé

S velkou novinkou přišlo McCafé začátkem července 2020. Vedle živočišného mléka je nyní možnost objednat si sójové. Kavárna novou nabídku svědomitě propaguje přes sociální sítě a my doufáme, že příplatek za tuto variantu brzy zmizí a na menu přibude alespoň ještě jeden druh rostlinného mléka.
Rostlinné občerstvení však v řetězci nenajdeme – že by prostor pro zlepšení?

4. místo – CrossCafe
Stejně jako v McCafé i řetězec CrossCafe nabízí sójové mléko za příplatek. Vedle kávy je možné nechat si připravit i rostlinnou horkou čokoládu. A pokud Vás trápí hlad, máme dobrou zprávu – na menu naleznete polévky s rostlinným složením!

5. místo – Costa Coffee
Sójové mléko bez příplatku je výborný krok! Ovšem pozor – informace o sójovém mléce na menu chybí. Jak se o něm má tedy zákazník dozvědět? Musí se zeptat obsluhy a to není funkční model. Občerstvení pro milovníky rostlinné kuchyně tu chybí a na sociálních sítích řetězec rostlinnou nabídku propaguje jen velmi sporadicky. Rostoucí skupinu lidí, kteří preferují rostlinnou kuchyni, tak Costa Coffee většinou neosloví.

6. místo – Tchibo
Tchibo zaspalo dobu. Jako jediná kavárna z našeho žebříčku nabízí jen živočišné mléko a to už se dávno nenosí. V nabídce však jsou rostlinné muffiny (borůvka a čokoláda) a na určitých pobočkách i řecký wrap. To je skvělá zpráva. Důležité však je mít napříč pobočkami stejnou nabídku, aby se zákazník vyhnul nepříjemnému překvapení. Nabídka rostlinného občerstvení je dobrý začátek, ale za chybějící rostlinné mléko to Tchibu body na lepší umístění nepřidá. Tak třeba příště.

Jak průzkum probíhal?

Celkem jsme prozkoumali nabídku šesti kavárenských řetězců. Zaměřili jsme se na dostupnost alternativ mléka, 100% rostlinného občerstvení a na to, jak řetězce komunikují dostupnost veganských produktů a mléka.

Hodnocení jsme zaměřili pouze na nabídku velkých řetězců. Věříme totiž, že jejich konání má ten největší dopad a jsou to právě oni, kdo má na měnící se potřeby zákazníků reagovat nejlépe. Po celé České republice existuje řada malých kaváren s vysokými standardy rostlinné nabídky. Ty jsme však do hodnocení nezahrnovali.

Výsledky průzkumu vycházejí z oficiálních odpovědí zástupců hodnocených kavárenských řetězců a terénního výzkumu ve vybraných pobočkách. Zástupcům vybraných řetězců jsme zaslali oficiální dotazník na e-mail uvedený na jejich webových stránkách nebo na sociálních sítích. Dotazník v časovém limitu jednoho měsíce vyplnily všechny řetězce kromě Coffeshop Company, který vyplnění dotazníku přislíbil, ale ve stanoveném termínu nedodal. I když se se svou rostlinnou nabídku nemají za co stydět, zřejmě pro ně nebyl úspěch v hodnocení tak důležitý jako pro ostatní kavárny.

Hodnocení se chystáme v příštích letech opakovat a věříme, že se rostlinná nabídka v řetězcích rozšíří. A jak na to? Přečtěte si článek věnovaný zavádění rostlinné nabídky do kaváren anebo si stáhněte našeho Průvodce pro restaurace.

Další články